Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skinnflådd

Skrivet av Tigermorsa
Min dotter har blivit skinnflådd och torr under skenan, framförallt på skinkor o lår, men även lite på ryggen.
Är det någon som har tips på vad vi kan göra, helst skulle man ju vilja smörja in med något mjukgörande. Nu har jag täckt in skenan med tubgasbinda och jag har lagt en mjuk tygbit i ryggen. Har ni några andra tips??
Tack!
Svar på tråden: Skinnflådd

Hejsan

Skrivet av  Kebbne med Eskil
Eskil blev väldigt skinflådd på ryggen och då fick vi rådet att smörja lite, men detta gjorde att gummit på skenan blev strävt så det var inte någon bra ide. Vi gjorde istället som du, satte mjukt tyg på ryggen och gasbindor på "skalnarna" och detta hjälpte,
 

Vi använde

Skrivet av  JoA
Vi använde små frottesockar (från KappAhl) som vi vände aviga och trädde på "bendelarna" av skenan. Hade väl en 10 par för att kunna skölja upp och byta när de blev smustsiga. Fungerade väldigt bra för oss.

Har för mig att vi provade att använda barnpuder också, men kommer inte ihåg hur det fungerade (Det är 4 år sen vår dotter låg i skena).

/Jenny
 

Vi har..

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
gasbinda på skenan som vi byter 1 gång om dagen ungefär (varje gång hon bajsar jättemycket så att de blir kladdiga). Än så länge har hon klarat sig bra och är knappt ens röd under skenan vilket jag tycker är jätteskönt!

Såg att du frågade om Frejka. Det är en byxa som man sätter utanpå blöjan och kläderna som oxå håller barnets ben isär men inte lika mycket som skenan. Byxan ska vara på ca 20 timmar om dagen så det finns tid över till blöjbyte, bad, gos och så...=)

Kram
 

Hårtork

Skrivet av  Scsrlett
Hej
När min dotter hade skenan blåste jag med det svalaste läget på hårtorken in under skenan ett par gånger om dagen. Förutom att hon tyckte det var skönt så höll sig huden torr och hon fick faktiskt aldrig några skavsår.