Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kontroller efter luxation?

Skrivet av Helen m Ellinor 010829
Min dotter föddes med luxation. Hon låg i Von Rosen-skena de första 6 veckorna, sedan togs den bort.

Återbesök efter ca 14 dagar, därefter ett återbesök då hon var runt 1 år (skulle eg. varit vid 8.månader men det blev försenat).

Är det någon som vet om det blir fler kontroller? Har för mig att det skulle vara något vid 3 år, hon fyller 3 på söndag.

Tycker ibland att hon springer "konstigt", är svårt att sätta fingret på men ibland ser det skumt ut. Jag inbillar mig säkert men man vet ju inte. Hon verkar inte ha ont i allafall.
Svar på tråden: Kontroller efter luxation?

Det är olika var man behandlas

Skrivet av  c med lilla Hoppsan
Vår dotter behandlades på KS, då var det en återkontroll när hon börjat gå, dvs vid 1½ år, sedan inget mer. Vår son behandlades på DS, och där är det ingen efterkontroll alls (förutom att de röntgar då skenan tas bort). De resonerar som så att har man det svart på vitt att höften har "läkt" som den skall så kan den inte "gå tillbaka". Och det håller jag med om, så oroa dig inte. Har din flicka blivit "friskförklarad" så är allt i sin ordning.
 

Tack!

Skrivet av  Helen m Ellinor 010829
Ok, tack så jättemycket för ditt svar.

Ellinor behandlades i Lund, när skenan togs bort blev hon samtidigt röntgad. Tror inte hon blev det vid 1 år.

 

Artiklar från Familjeliv