Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning med skena i sängen?

Skrivet av Linda
Hej!
har en liten Amanda på snart 3v men vi har fortfarande inte fått till nattamningen på grund av denna skena.
Hur gör ni andra då ni ligger o ammar era barn så att inte skenan "klämmer" på barnets lår/knä/ben?

Nine weeks to go....
Svar på tråden: Amning med skena i sängen?

hej Linda

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
Jag ville oxå ligga och amma Tova på nätterna och vi försökte palla upp med kudde men fick det aldrig att funka. Jag satte mig upp i sängen och ammade henne som vanligt under de här veckorna. Det funkade för mig, visserligen tråkigt att inte kunna ligga och amma men snart är hon av med skenan och då kan ni ligga och amma igen.

Lycka till
kram från oss
 

Nej jag kunde heller inte

Skrivet av  cecilia
ligga ner och amma mina barn. Jag fick snällt gå upp och sätta mig i soffan på nätterna. Tråkigt då, men jag såg det positivt: ammar gör man sedan sover man, jag skulle nog inte stå ut med "tuttande" hela natten, vilket det lätt blir om man ligger ner och ammar. Man somnar, barnet ligger kvar, får fel tag, ont i bröstet, dåligt sömn....osv.
Men jag vet andra som har helt andra åsikter, kolla inne på attatchment parenting, jag vill minnas att det finns några med luxbarn som klarat av att ligga ner och amma sina små.
 

Så här gjorde jag..

Skrivet av  Karolina
Jag lät min tjej ligga bredvid mig på rygg. Jag lade mig på sidan mot henne. Om hon då vred på sitt huvud så hamnade munnen ungefär vid mitt nedersta bröst (alltså det bröst som låg närmast sängen) och amningen fungerade bra och jag kunde sova vidare. När sedan jag skulle amma från det andra bröstet så fick jag lyfta över henne till andra sidan om mig så att mitt andra bröst kom ner mot sängen. Är detta någorlunda begripligt?
 

Ej liggandes

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Jag kan heller inte amma liggandes pga skenan. Innan vår dotter fick skenan tyckte jag det var ganska skönt att amma liggandes (det kunde jag aldrig med min förstfödde son), men sen när skenan kom så kändes det inte lika naturligt att amma liggandes - det kändes för bökigt. Sen håller jag med Cecilia att det är ganska skönt att skilja på amning- och sovstund.
 

Hej Linda!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Jag kunde inte heller amma liggandes. Satte mig upp på natten och ammade och jag tyckte det var väldigt mysigt. Saknade att kunna ligga och amma men gjorde det dubbelt upp istället när Myra var fri från skenan.

Kram!
Heidi :)
 

Artiklar från Familjeliv