Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tänkte bara säga hej!

Skrivet av Camilla
Och jag undrar om det finns några aktiva kvar här? Sitter här med en veckas gammal bebis som har lagts i Rosenskena för ett par dagar sedan. Fy, vad de första dagarna var hemska, tårarna sprutade verkligen :-( Behöver alla tänkbara tips, framförallt mot skav och hur man gör blöjbytena lite smidigare, Just nu känns det som man behöver fyra händer hela tiden... Men det är väl bara att kämpa på. Ta hand om er!
kram Camilla
Svar
hej Camilla!
Jag förstår precis hur du känner det. Jag blev oxå förtvivlad när Tova skulle få skena men det blir bättre, jag lovar och veckorna går fortare än man tror även om det inte känns så nu.

Vi hade Tubifast (kan köpas på apoteket) på skenan både över axlarna och benen. Varje gång Tova bajsade mycket så bytte vi det som var nerbajsat för att hon inte skulle behöva ligga i det. Visserligen blev det rätt dyrt, men jag tyckte att det var värt det för att inte hon skulle behöva lida. Jag vet att vissa andra har köpt barnstrumpor och dragit på och sen tvättat vartefter. Tova fick i alla fall aldrig några skavsår.
Blöjbytet kommer du att komma underfund med vad som är lättast. Det gäller ju att försöka få blöjan så mycket under skenan som möjligt för att slippa läckage. Stora blöjor är att föredra.

Hur länge ska din bebis ha skenan. Vilket sjukhus är ni på?

Jag är inte så aktiv här inne längre eftersom Tova inte längre har skenan men jag tittar in ganska ofta och svarar på alla frågor som jag kan. Jag vet hur mycket frågor och tankar som snurrar.

Kram på dig och lycka till med allt!
Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
Gulle dig, att det fanns någon
här som svarade. Tack för lycka till, visst det här ska vi klara. Mne känslomässigt är det lite tufft. Men enligt vår läkare är det 100 procentig läkning. Vi tillhör KSS Skövde. Och skenan ska sitta på 12 veckor. Vi får åka in och bada på sjukhuset en gång i vecakn. Efter tredje gången får vi bada själva hemma en gång i veckan. Tubifast kör vi redan med. Och vi kämpar på med blöjbytena, sambon är expert, medans jag tycker det är jobbigt :-( Och vilka kläder är bäst? Vi kör just nu med sparkdräkter, typ pyjamas med fötter. Alla fina kläder vi fick håller vi på att byta ut mot större storlekar. Jag är tacksam om jag får återkomma med fler frågor. Ha en trevlig helg!
Kramar
Skrivet av  Camilla & August
jag tyckte..
att hängelsbyxor var bäst som inte satt åt så i midjan. Och stora bodysar. Vi fick gå upp ca 2 storlekar på en gång. Jättetrist.. men sen när skenan åker av så är kläderna för stora istället så man får användning av dom ganska länge istället...=)

Skönt att ni får bada hemma själva efter tredje gången och slipper åka till sjukhuset hela tiden.

Kom gärna med fler frågor. Jag försöker hjälpa till så gott jag kan. Du får gärna maila mig oxå om du har frågor eller bara vill prata av dig.
anniespinn@hotmail.com

Kram på dig och trevlig helg!
Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
Svarar här också :)
Kom att tänka på en sak som funkade jättebra för oss. När det kommit bajs och skenan + Alva blev kladdiga så sköljde vi av det hela under duschen, alltså barn med skenan på. Efter ett tag kom vi på ett bra sätt att hålla henne och det var så skönt att få helt rent utan att "kladda omkring" med tvättlappar. För att det sedan skulle bli helt torrt använde vi hårfönen. Försiktigt bara så det inte blev för varmt eller blåste för hårt. Potatismjöl i alla veck och skrymslen som kunde bli fuktiga var vi också generösa med. Alva fick aldrig några skavsår så vi tror att detta var bra sätt att hålla huden torr och ren.

Kram Ingela
Skrivet av  Ingela m. Alva-01, Anton 8/9 & Maja 9/9-
Tack för bra tips!
Just nu är det fyrhandsfattning som gäller :-) Tycker fortfarande att blöjbytena med tillhörande byte av tubgas är jobbiga, men annars har vi sakteliga vant oss. Kram på er!
Hej Camilla!
Jag är aktiv här och svarar på frågor men ställer inga längre nästan då Myra inte har skena längre.

När Myra fick sin skena grät jag jättemycket och var ganska chockad. Hon är mitt tredje barn och visste inte så mycket om lux innan.
Vi fick bada henne varannan vecka på SÖS och aldrig hemma. Vissa sjukhus tillåter att man tar av skenan själv hemma och badar men inte där vi var. Skönt att ni kommer att få göra det!

Vi hade ofta pyjamas på Myra. Idag så finns det så fina som inte direkt ser ut som nattsärkar. Klänning och strumpbyxor gick också väldigt bra.

Myra fick aldrig skavsår trots att vi inte hade några extra skydd på skenan. Kanske var det för att det var kallt ute? Däremot blev hon väldigt torr och vi fick utskrivet stor flaska Miniderm av BVC för att smörja med.

Det finns en praktisk sak med skena. De kan inte snurra oväntat när man lagt dem ned!

Veckorna går fort med skenan men när man är uppe i det sniglar sig tiden fram (tyckte jag i alla fall).

Det är bara att fråga på om du har fler saker du undar över. Jag svara gärna!

Kram till dig och bebisen.

Heidi :)
Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Tack för ditt svar!
Usch, ja, jag känner igen mig. August är vårt fjärde barn, och eftersom ingen av de andra barnen har haft skena, så har jag aldrig tänkt tanken... Varannan vecka med bad, låter lite lite tycker jag. Tyckte inte ni det med?
Ja, tänk att det redan har gått en vecka. Pyjamas är praktiskt. Vi alternerar med tunn tröja och hängslebyxor. Fast just nu är utbudet på hängesbyxor i affärerna tunnt, typiskt! många kramar från oss
Hoppsan!
Jag förstod inte att det var en pojke du fått... klänningstipsen kanske inte var till någon nytta för dig!

Varannan vecka var sällan, jag hade gärna gjort det oftare. Men vi hade inte så bra personal på sjukhuset, jag var jättedeppad varje gång vi var där för stödet därifrån var minimalt!

Kram
Heidi :)
Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Hej Camilla
Mitt andra födda barn (en tjej) fick höftluxation och nu har vi precis tagit bort skenan, efter ha haft den i 12 veckor.
En webb-sida som har hjälpt mig väldigt mycket är:
http://come.to/luxation. Det står mycket tips och tricks som kan tänka på.

Lycka till!! Jag vet hur jobbigt det kändes i början ... men som de flesta säger veckorna "fullständigt flyger iväg". Och nu har jag en mjuk fin bebis som jag kan hålla nära igen :-)
Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Vad skönt det låter,
att era tolv veckor redan gått, grattis! Fast å andra sidan är man ju lite kluven, både vill och inte vill att tiden ska gå fort. Man vill ju passa på att njuta av den här första tiden också. Och August är vårt sista barn hade vi tänkt, så då vill man ju suga på karamellen extra länge :-))
många kramar fråm oss