Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skena-någon?

Skrivet av Kyra m Arvid 28/7
Hjälp! Min 15 mån. son har börjat gå jättekonstigt,utåt/uppåt med foten/benet.Han är även mer stillsam än tidigare.PÅ BVC sa dom att jag skulle gå till barnläkare.Och vi fick tid till ikväll! Vad kan det vara? Kan han komma att få skena?Någon med erfarenhet?Han har alltid gått inåt med fötterna och snubblar ofta över dom.Jag är så nervös..

Kyra m Arvid 28/7
Svar på tråden: Skena-någon?

Hej Kyra

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Den typen av skena som vi pratar om här inne är nog inte den typen av skena som är aktuellt för ditt barn. Skenan som vi diskuterar här får man för att man har höftluxation (höftkulan inte ligger i höftskålen). Det är då benen som ska ligga brett isär så att när barnet växer så ska höftkulan ligga kvar i skålen och inte ligga utanför. Lycka till ändå!
 

Hm,jag vet

Skrivet av  Kyra m Arvid 28/7
tänkte ändå att nån kanske vet något.Att det inte handlar om höftlux är jag ganska på det klara med.:)
Kyra
 

Hej!

Skrivet av  Litens mamma *på besök*
Hejsan!
Jag har en kille som är lite äldre än din och vissa av hans leder är mjukare än vad de borde vara. Dels då fotlederna som gör att han går väldigt platt på foten och inåt med fötterna. Han snubblar också mycket och har haft svårt att gå rakt. Då han var ett år gammal fick han ortopediska skor (ser ut som vanliga skor). Dessa är mycket stabilare än vanliga skor. Samma dag tog han sina första steg helt själv!!! Idag behöver han inte längre inte specialskor utan det räcker med att han har riktigt stabila skor. Han går bäst med skor på även inomhus. Kanske kan extra stabila skor hjälpa din son?
Hoppas att läkarbesöket gick bra.
 

Tack

Skrivet av  Kyra m Arvid 28/7
för ditt svar! Ja,onekligen verkar han ha mjuka leder,han har också precis som din son svårt att gå rakt.Nu sa läkaren att det troligen rör sig om en virusinfektion i höften och att det borde gå över om några veckor,annars skulle jag återkomma.Annars kan jag tänka mig att det är något sådant som ortopediska skor som kommer att behövas.Tack än en gång för ditt svar och lycka till i fortsättnigen!
Kyra