Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ehlers Danlos syndrom och höft problem + fråga

Skrivet av Monka
testar att fråga här, kanske finns här mammor med erfarenhet även från större barn...
Min dotter har EDS och det ger instabila leder bla. Hennes höfter är jätte "rankiga" och nu har hon börjat halta på ena benet ibland. JAg jobbar på ortopedklinik och är van att se "höfthälta" så jag är säker på att det är höften det kommer från.
De har gjort en vanlig "slät röntgen" och det var normalt. Men inte kan man se en luxation på en vanlig röntgen?? KAn de se med ultraljud? Scint? Annat?

Sen en nyfikenhetsfråga till er alla: Det är jättevanligt att barn med EDS föds med höftluxation, har era läkare utrett om det finns någon genetisk orsak bakom era barns problem eller nöjt sig med att åtgärda problemet??
Svar på tråden: Ehlers Danlos syndrom och höft problem + fråga

Hej!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Myra har blivit röntgad för luxen. Det var ett tag efter skenan togs av som det gjordes. Så då borde det väl kunna ses? Vet att andra sjukhus även kollar med ultraljud.

Ingen läkare har utrett om det skulle vara någon genetisk orsak till Myras lux, utan de har som du säger åtgärdat problemet. Hur vanligt är det med EDS och vad exakt är det? Du får gärna berätta.

Heidi :)
 

Har visserligen

Skrivet av  Camilla & August
bara en liten bebis (läs 12 veckor). Men här gjordes det ett ultraljud för att säkerhetsställa grad av luxation. Han fick skenan när han var fem dagar gammal och den togs av i dag. Om en månad ska han in på röntgen för att se om allt är okej. Här har man mer talat om slumpen att just Augusts höft var instabil. De pratade om ärftlighet och andra faktorer såsom kön, och sätesbarn. Och han "uppfyllde" inga kriterier så...
Får man fråga vad EDS är? Och lycka till med dotterns hälta, hoppas att det inte är nåt allvarligt.
 

Artiklar från Familjeliv