Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill inte till dagis plötsligt!

Skrivet av Lena
Hej alla! Tillbaka efter mycket stress på jobbet, nu är det luuuuugnt igen!

Leon vill inte gå till dagis, han som älskar det i vanliga fall! Den sista veckan gråter han när vi lämnar, de säger att han är glad som vanligt efter en stund dock. Han säger att han inte vill gå dit, han försöker gå åt ett annat håll när vi ska iväg på morgonen. "Leon gillar inte dagis" berättar han. Det känns hemskt! Dagispersonalen tror att han kanske inte mår 100, han är t.ex. allergisk mot pollen, och kanske "bara" är extra trött. De säger att det inte verkar vara något speciellt, inget bråk eller nåt sånt.

Han var sjuk och hemma hela veckan för en dryg vecka sedan, kan han ha vant sig vid att vara hemma och vill inte tillbaka? Det känns helfel att gå när han gråter, men jag vet inte hur jag ska hantera det. Den sista veckan är han där kortare; t.ex. kommer han efter frukost istället för att vara där tidigt, och jag hämtar tidigare också.

Jag tycker inte han verkar extra trött, men han kanske känner sig lite vissen fast jag inte märker det? Känner någon igen en 2,5-åring som plötsligt inte vill till ett annars älskat dagis? Personalen säger "det går över", ska vi bara fortsätta och hoppas på det?
Svar på tråden: Vill inte till dagis plötsligt!

Känner med dig!

Skrivet av  Anny
Och jag har inget svar - bara att jag tampas med egna dagisfunderingar, som jag just ska skriva ett inlägg om. Hoppas det SNABBT löser sig för er!!
 

Om du

Skrivet av  Mamma till fyra killar
känner dig trygg med personalen, att de är bra och att det går att lita på dem, så är det säkert som de säger. Jag har jobbat på dagis och VET att barn kan ha perioder då det "inte vill" tillsammans med föräldrar, men så fort de gått så funkar allt jättebra. Jag har också 4 söner som ALLA periodvis INTE VELAT gå till dagis högljutt och gråtande (och det gör ONT i modershjärtat!!!). Det brukar gå över. Det viktiga är att DU litar på personalen. Var med en dag på dagis för att trygga dig själv, om du är orolig.
 

Det gör jag

Skrivet av  Lena
Personalen är underbar, jag litar på dem (även om det inte lät så i inlägget...). Skönt att höra att det kan vara så ibland. Idag var han ledsen igen, usch! Vi har dock haft en lugn och härlig helg, coh jag är ledig på onsdag, det känns bra. Jag kanske kan stanna lite längre en morgon och se honom komma igång med leken ordentligt, kanske första timman utomhus eller nåt sånt!
 

Jag skulle inte stanna...

Skrivet av  Vera med yngre och äldre barn
....men jag kan inte säga vad som är rätt för dig. Eftersom jag haft fyra barn på dagis har jag gått igenom de perioderna många gånger. Litar man på personalen tycker jag man ska vara tydlig med att jag har mitt och du har ditt. Det blir bara otydligt för barnen om man ibland stannar, men ibland har bråttom. I alla fall har min tolkning varit så - men där vet jag att vi tolkar barnens reaktion olika.

Ofta har det också gått bra att lämna "snabbt", medan barnet börjat gråta om jag råkat stanna kvar för att prata med andra föräldrar på vägen ut.

Däremot fanns det på dagis en period en vikarie som jag definitivt inte litade på, och då lämnade jag aldrig mitt barn om inte annan personal fanns där!
 

Artiklar från Familjeliv