Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ifrågasatt samsovning

Skrivet av Allis
Egentligen är det otroligt, min son är två små korta veckor gammal men nog sjutton har jag fått kommentarer om hur han sover alla redan.

-Men inte ska han väl sova i er säng, hur ska han då vänja sig vid en egen?
-Han kommer att bli bortskämd (öööh?) om han inte lär sig sova själv
-Det är inte bra för barn

Alltså, vad är inte bra och hur kan man bli bortskämd av att sova bredvid två halvsvettiga vuxna?? Hittills tycker jag att det är mest absurt att få kommentarer alls. Det ter sig ganska självklart att det både är lättare för mig som ammar och för oss båda att hålla koll om han sover mittemellan oss, för att bara se till våra fördelar som vuxna.

Jag ser inte vad det skulle finnas för nackdelar för honom och tänkte att jag sannolikt inte är den enda som fått höra samma saker så det vore trevligt att få ta del av hur andra argumenterat. Överlag tycker jag att det är vår ensak hur vår son sover men det kan vara bra med några argument. Jag har ju inte varit mamma så himmelskt länge men nog tycker jag att han är lugnare hos oss än i vaggan. Ja förresten, den kan han sussa i lite på dagen men han vill ju upenbarligen inte vara där på natten av ilskeskriken att döma.
Svar på tråden: Ifrågasatt samsovning

Kanske tänkte de

Skrivet av  Maria
på rapporten som var om att risken för PSD ökade för barn som sov med sina föräldrar?
Jag läser här då och då, och ni verkar få så många kommentarer om ert föräldrarskap! Jag upplever att de allra flesta låter sina barn sova hos sig då de vill det. Jag har faktiskt aldrig stött på någon som sagt något om det alls.

Mitt tips framförallt är att du ska vara trygg i det du gör. Känner du att han sover bra hos dig, så låt honom göra det och strunta i att tala om det för folk. Jag hade en massa problem med äldsta sonen som jag fick bära i bärsele eller köra bil med för att han skulle somna, trots att han var 1½ år. Jag talade inte om det för någon förrän efter det hade löst sig, eftersom jag visste vilka reaktioner jag skulle få. Men att folk reagerar på vanlig samsovning har jag i ärlighetens namn aldrig stött på. Eller så vågar ingen säga något till mig! ;)
Gör som DU känner är bäst, och ventilera inte saker med folk som iaf inte känner till dina ideal eller ditt barn! Lycka till!
 

Mossiga idéer

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Det florerar fortfarande en hel del mossiga idéer av dte här slaget och jag fick också höra en hel del när Viggo var liten. Till exempel att barn blir bortskämda av att få samsova, att man inte ska amma för ofta ("han åt ju nyss så han kan ju inte vara hungrig redan") etc. Mitt enda råd är att man bestämmer sig för vad man själv tycker och sedan använder man det som argument mot folk som har åsikter om saker de inte har med att göra.

På mitt BVC och på vår föräldrautbildning rekommenderade barnmorskorna samsovning till att börja med. När man sedan kände att man ville det kunde man försöka lägga barnet lite mer för sig själv. För egen del sova jag med Viggo två veckor, men eftersom jag blev så stel i ryggen och vi båda så genomsvettiga (var mitt i sommarens värmebölja) så började jag flytta över honom till sin hårdlift som stod precis nedanför sängkanten när han somnat vid bröstet. Det funkade jättebra. Sedan har Viggo delvis samsovit med oss tills han var ungefär 1,5 år då vi slutade nattamma och han själv valde att sova i egen säng bara. När han insåg att han inte skulle få amma så gick han till sin egen säng och somnade om.

Jag tror på att ta saker i den takt de kommer. Det blir inte svårare att få barnet att vilja sova i egen säng när de blir äldre, snarare tvärtom. Samsov ni så länge ni båda gillar det.

mvh,
Susanne
 

Äsch

Skrivet av  Betula
Ni kommer att få uppleva fler klassiker på samma tema, var så säker. Argument, tja, inte vet jag, men det är väl bara att säga att ni tycker det är enklast att ha honom nära istället för att behöva ranta upp och ned hela tiden och att ni löser eventuella "bortskämdhetsproblem" när/om såna problem blir verklighet. Det går för övrigt inte att skämma bort små instinktsstyrda varelser med närhet, det borde ju vara självklart för vem som helst.

 

Strunta i såna!

Skrivet av  Lingling
Grattis till pojken!

Han kan visst sova i er säng, sedan; Rikard (3 år) _krävde_ egen säng nu i höstas.

Bortskämda tvåveckorsbarn??? Håller med.

Det är inte bra? det märker väl ni?
Och det kan juv ara bra för er, lättare med amning, lättare att ha koll öht, och ni har väl ingen konstig (farlig) säng, tar sömnmedel eller brukar vara berusade? tänkte väl det.

Men instämmer med ovanstående. Ni kommer att få massor av (dumma) kommentarer - men det kan ni få oavsett hur ni gör.
 

Hehe

Skrivet av  HelenaD
Min svägerska har precis fått en liten dotter och de har henne i famnen, bredvid sig i sängen, sovandes på bröstet etc. hela tiden. Mina svärföräldrar bekymrade sig väldigt över det för hon MÅSTE ju lära sig att ligga själv. De kan ju inte hålla på och bära henne HELA tiden! Det går ju inte. Ja, de hade minsann försökt att få dem att lägga ifrån sig henne när de hade varit där (när tösen var några dagar gammal bara) men de vägrade. Jag HUR skulle det gå nu...

Jag lyssnade och nickade och sa gravallvarligt:

-Jaa, och TÄNK så jobbigt det kommer att bli när hon är 15 år och fortfarande vill bli buren hela tiden!

Av någon anledning tog det liksom udden av det hela och svärföräldrarna brast i skratt istället ;D.

Knasiga idéer finns det gott om. Kanske man har egna knasiga idéer till och med? *ler* När min man var liten och satt mycket i knä på sin mor, kramades och myste, så förfasades hans farmor över det. Jodå, hon hade faktiskt läst att sådana som var så som barn blev kriminella! Tja, mannen kan väl fortfarande bli kriminell antar jag... Även om han sannerligen inte visat några sådana tendenser ännu. Däremot gillar han fortfarande att kramas och mysa och är oerhört empatisk. Inte helt oväntat va? Tycker vi. Vi som inte läst att de blir kriminella av en sådan behandling ;)
 

tack

Skrivet av  Allis
Jo, det är klart att man kan strunta i dumhetermen jag vill gärna kunna svara något annat än "jaså, varför tycker du det då".

Kommentaren om att bära en femtonåring ska jag nog kopiera :O). Jag har faktiskt sagt till min Oerhört Oroliga svägerska att jag håller det för osannolikt att en finnig tonåring kommer att tycka att samsovning är att tänka på....
 

Artiklar från Familjeliv