Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lunginflammation och öroninflammation...

Skrivet av Wondergirl
.har Elias. Han är inne på tredje sjukdomsveckan nu, med feber, förkylning och hosta. Igår fick har antibiotika och riktig hostmedicin och idag är första dagen då han är någorlunda glad och självständig.

Nästa vecka börjar jag plugga. Jag kom in på en grundkurs i engelska som jag tänker använda i min lärarutbildning.
Sedan har jag fått ett jobb på 15 h i veckan som personlig assistent, så jag kommer ha fått upp framöver. Plus mina tre barn förståss.
Aktiviteten kommer inte att vara så hög från mig framöver.

Om någon har tips om hur man kan få i ett skrikandes, sparkandes, spottandes barn pencillin får ni gärna berätta det. Jag har bara lyckats få i Elias 1 ml , han ska ha 3,5 ml 2 ggr dagligen och 7 ml har redan gått till spillo.
Jag känner mig som en barnmisshandlare.
Svar på tråden: Lunginflammation och öroninflammation...

Krossad tablett i sylt?

Skrivet av  HelenaD
Flytande penicillin är ju så äckligt så det finns inte... Det är inte möjligt att få tabletter istället och krossa i sylt till exempel, om han tycker om sylt? En sked ren sylt, en sked preparerad sylt, en sked ren sylt. Det fungerade fint på mig när jag var liten men så älskar jag sylt också :)
 

glass sås

Skrivet av  Marlene m. Wille
har funkat nångång när inte sylt funkar. jobbar inom äldreomsorgen med mycket trixande och lirkande ibland. Men fördet mesta går det inte att dölja smaken. Och viss penicillin smakar och luktar så uräckligt när det är krossat och blandat med nått så det skulle inte jag heller få i mig. För det mesta blandar jag bara med fil.
 

Bara en stykrekram

Skrivet av  tesa
Det är det enda jag har att erbjuda, har inga tips på hur man får i medicin i små barn. vi har turen att sonen gillar Alvedon och tar doseringssprutan och smaskar i sig på egen hand. Sedan vill han ha "mee doppaj" (mera droppar). Men Flytande Alvedon är ju faktiskt gott jämfört med penicillin...

Jag tycker det låter tufft för dig att börja plugga och jobba med tanke på hur du mått senaste tiden... Helst skulle jag vilja bädda ner dig i soffan med några roliga tidningar och tända några doftljus, servera dig god mat när du blev hungrig och ta med dig på skogspromenader, i några månader. Tyvärr har jag svårt att genomföra det. Men önskar av hela mitt hjärt att du kan få vila upp dig nu!

Kramar från mig

 

Åh, jobbigt

Skrivet av  Lena
Penicillin kan vara så svårt! Jag kanske inte kan ge så bra råd, för Leon tycker märkligt nog det är ganska gott. Så han tar det utan knot. Men inte alltid, när han var mindre hade vi jobbiga tillfällen då han vägrade. För oss funkade det klart bäst med en "medicinspruta", en höll fast och så sprutade man in mot kinden djupt i munnen. Det hela var över på några sekunder, han svalde också då. Men det bygger ju på att barnet inte spottar ut, då har jag inga råd...
 

Känner igen...

Skrivet av  Mia med Amanda 030417
Amanda hade oxå en fin kombination av lunginflammation och öroninflammation före jul...

Än idag säger hon "äcklig" när hon får syn på medicinsprutan!
Nej, några bra tips har jag inte, det är nog bara att försöka prata lugnt och hålla fast och ge honom den... Jag brukar inte tvinga Amanda till saker hon inte vill, men antibiotika vid lung/öroninflammation är tyvärr inte förhandlingsbart.
För oss blev det bättre efter några dagar när hon liksom insåg att jag tänkte ge henne medicinen även om hon protesterade, då gick det lite lättare.

Hon piggade på sig väldigt fort när hon fått antibiotika, efter bara en dos var hon feberfri och efter 2 dagar i princip helt återställd.
Värre var det för mig som fick en kombo av öron/bihåleinflammation som höll i sig i nästan 3 veckor!

Lycka till med medicinen och hoppas att han mår bättre snart!
 

Ohoj chokladsås

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
och lite smält glass. Sedan blandar man ut penicillinet i det och ger i medicinsprutan. Patrik kräktes av smaken på pennicillinet, men han fick glas sinnan (bedövar smaklökarna lite) och sedan blandade vi först ut det med 1 del penicillin och 3 delar glass/choklassås.

vi kunde sedan trappa ner på andelen chokladsås och glass och efter ett tag blandade vi Penicillinet direkt med oboypulver så det inte blev så mycket att ge.

Man känner sig jättetaskig när man tvingar. man är ju så illa tvungen dock. Jag försökte få tabletter då de har gått att krossa och blanda med nutella och ge till de stora barnen, men läkaren ville inte skriva ut tabletter för det skulle iaf inte göra nån skillnad menade han. Penicillinsmaken bröt igenom ändå.

Hoppas ni snart får bli friska och lycka till med studier och jobb.
 

Artiklar från Familjeliv