Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gått för långt?

Skrivet av ap eller inte? spelar roll!
Jag sitter och läser era inlägg och undrar om inte detta med ap har gått för långt för en del? Är inte hela vitsen med barnuppfostran att man ska göra vad som känns rätt för sitt barn och inte vad man läser på internet och i böcker? Ni "mest kunniga" ap-föräldrar som nu sitter och nickar och tycker att det minsann finns dessa eftersträvare: bara för att era ap-grejer funkar bra på era barn så är det inte det enda rätta! Uppfostra era barn efter hjärna och hjärta, sen om det liknar mycket av ap så är det bara så. Varför måste man alltid placera sig i ett fack och hävda sig genom att skrika ut hur alla ska uppfostra sina barn? Jag säger inte att alla gör det men många och det är tråkigt. Sunt förnuft säger jag bara!
Svar på tråden: Gått för långt?

Har alla samma sunda förnuft?

Skrivet av  HelenaD
Jag har alltid förespråkat "lite vanligt sunt förnuft" när det gäller det mesta, men har börjat inse att allas sunda förnuft verkligen inte säger samma sak! Hur vet man egentligen att ens sunda förnuft är det rätta? Vad ÄR egentligen sunt förnuft?
 

Sunt förnuft

Skrivet av  ap eller inte? spelar roll!
för mig är när jag agerar som jag och min omgivning mår bäst av.
 

Hur vet du det?

Skrivet av  HelenaD
Hur vet du att de inte skulle må _bättre_ av att du agerade på något annat sätt? Man får väl förmoda att de allra flesta föräldrar gör så gott de kan. Att de verkligen försöker göra sitt bästa för sina barn. Ändå finns det så många trasiga barn... Hur går det ihop?
 

Men!

Skrivet av  ap eller inte? spelar roll!
Du verkar ha tappat tråden totalt. Jag har inte sagt att föräldrar inte gör så gott dom kan. Tvärtom! Jag säger att dom är bra föräldrar när de uppfostrar efter hjärna och hjärta. Jag brukar kalla det sunt förnuft.
 

Om det irriterar dig?

Skrivet av  Lingling
Man kan använda hjärta och hjärna, & sunt förnuft och _ändå_ undra om det stämmer med idén om AP, därför att man tycker den övergripande idén med AP-uppfostran är bra.
Man kan vilja ha hjälp att se det större perspektivet, något det ofta är lätt att tappa när man strävar fram i vardagen på instinkt och förnuft och vad man kallar det.
 

Men

Skrivet av  Skorpan
det är ganska trevligt att hitta stöd för det man känner är rätt för sin familj. Jag tror att det är få här inne som läst en bok och sedan tänkt denna bok ska jag följa.

Däremot är vi många här som funnit ett sätt att vara föräldrar men mötts av oförstående och fördomar i omgivningen och sedan hittat forskning och böcker och inte minst varandra och då fått stöd för det vi gör. Det är rätt trevligt att läsa att det är nyttigt enligt vetenskapliga studier att tex bära och amma. Det ger lite styrka att orka med när omgivningen är oförstående.

Men vad man kallar sitt föräldraskap spelar ingen roll, så länge det man gör är det bästa man kan för sitt barn. Jag står för vad jag gör som förälder, men har aldrig någonsin försökt omvända någon annan. Så länge man håller sig innom lagens gränser får man uppfostra som man vill.

Sedan tror jag att den vanliga västerländska barnuppfostran har varit vansinnigt fel ute under ett hundratal år och att vi alla bär skador av detta. Otrygghet, stress och svårigheter i förhållanden. Något jag vill minimera för mina egna barn.

Sedan tror jag faktiskt att det finns saker som alla barn skulle må bättre av om de fick, närhet och respekt är sådana saker. Jag tycker inte att alla ger sina barn det, utan man ser för ofta barn kränkas.

Jag tror dessutom att du kanske missuppfattat en sak. AP är inte ETT sätt att ta hand om barn. Det är en uppmuntran att komma nära sitt barn och att se bortom metoder och hur det "ska vara". I slutänden går det ut på att man ska känna sina egna barn så väl att man blir expert på just dem och kan ge vart och ett det just det barnet behöver för att hitta vägen in i vuxenlivet.

Men jag tror att det är aldeles sant att om man följer någon annans metod, med tider eller rutiner någon annan hittat på och inte tittar på barnet, då kommer man inte att känna barnet utan bara känna sin egen idé om hur barnet borde vara. Därför tycker jag att AP är bra. Den enda "regel" som finns är att man på olika sätt ska ha barnet nära för att lära känna det.

Visst finns alltid risken att någon tar till sig en punkt lista och blint följer den och gör AP till en metod och då är man ju fel ute tycker jag.
 

Mycket bra skrivet!

Skrivet av  ap eller inte? spelar roll!
Du borde ha formulerat mina ord istället så kanske folk fattar vad jag menar :)
 

du kan väl

Skrivet av  Helene & Olivia
skriva samma inlägg på FL! Det var bra!
Där är det just nu en massa kritik mot Ap-föräldrar!!
(kanske är det nån FL:are som hittat hit?)
 

Hur tänker du nu?

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Jag skulelvilaj säga att för mig är AP just att våga lyssna på sitt sunda förnuft, dvs att se sitt barn och vad det behöver, istället för att blint följa olika sömnmetoder och BVC-rekommendationer. Att gå emot auktoriteter som BVC är däremot inte så lätt och därför är vi många här som uppskattar det stöd vi kan ge varandra.

Många som gillar AP-synsättet har dessutom ambitioner med sitt föräldraskap att försöka ge sina barn en god självkänsla och växa upp som trygga och empatiska individer. Dessa positiva egenskaper behöver rätt grogrund för att kunna utvecklas maximalt och när man ser barn bli kränkta i sin omgivning så känns det inte alltid så självklart att alla är goda föräldrar även om de flesta väl gör sitt bästa. Jag är dock inte ute efter att döma andra föräldrar, men jag är väldigt glad åt det stöd och de tips vi ger varandra här. Jag tycker att det hjälper mig att vara den förälder jag vill vara.

Men om nu AP-synsättet stör dig så kanske du ska undvika den här sidan, eller komma med mer konkreta exempel på saker du tycker är fel. Det är alltid intressant med debatter här.

mvh,
Susanne
 

Hmm!

Skrivet av  ap eller inte? spelar roll!
Det är inte ap-synsättet som stör mig, det som stör mig är människor som hakar på det utan att tänka.
 

då borde ju

Skrivet av  Helene & Olivia
föräldrar som bara lyssnar blint på BVC och köper AW:s Barnaboken och tycker att det är småbarnsföräldrarnas "bibel" störa dig lika mycket?! (och tro mig, det finns otroligt många fler såna än det finns AP-föräldrar!)
Vi har ju ändå gått emot strömmen och tänker själva! Jag har väldigt svårt att tro att nån bemödar sig att leta upp en AP-bok (det är rätt svåra att hitta) och följer den slaviskt bara för att, om man inte tycker att det känns absolut rätt.
(och nej jag säger inte emot mig själv! Jag vet många som följer BVC och AW fast de inte riktigt tycker att det känns bra, eller ens funkar men inte en enda AP-förälder som är AP fast det inte känns rätt)
 

Ja

Skrivet av  Lingling +R + bf 25e
de flesta som skriver här verkar ha halkat in på ap, eller ngt liknande, utan att veta att det kallas så :)
 

Byt på styckena...

Skrivet av  Kajsa
Om du bytte ordning på dina stycken så skulle jag hålla med. Dvs prio 1 för AP måste vara målsättning att få trygga och empatiska barn.

Detta är naturligtvis självklart för alla här inne, men jag tror inte alla tänker så. Tex så finns det nog många som har prio 1 att barnen blir duktiga och framgångsrika (eftersom de tror att detta innebär lycka). Andra har som prio 1 att barnen inte ska ställa till med "onödigt" besvär.

Så beroende på vad som är målet så blir nog "sunt förnuft" väldigt olika.
 

Artiklar från Familjeliv