Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fel att belöna honom?

Skrivet av Ba
Vår son (3 år) fick vattenkoppor härom dagen och jag var orolig att han skulle få det riktigt jobbigt. Men han fick ingen feber, inte alltför många utslag heller, och han har varit pigg och på gott humör hela tiden. Någon enstaka gång har han kliat sig lite och konstaterat att han var trött på att ha vattenkoppor, men det har gått över förväntan. När jag så småningom insåg att det värsta var över sa jag lättad till honom ungefär att eftersom han hade varit så duktig och kämpat på och inte gnällt trots att han hade vattenkoppor så skulle vi åka till leksaksaffären med honom när han blivit helt frisk och så får han välja ut en bil. Vilka är signalerna jag gav till honom, tänker jag nu efteråt. Antingen a) inga alls, b) att man ska försöka vara positiv och göra det bästa av alla situationer (vilket ju också lönar sig i det sociala livet, det kommer han att upptäcka så småningom) eller c), att man ska dölja sina känslor, bita ihop och försöka visa upp en glättig yta även om man mår sk-t. Som jag ser det är alla tre alternativen realistiska. (För övrigt har han redan mycket leksaker, jag vill verkligen undvika att skämma bort honom. Risken är stor för ett älskat endabarn. Men samtidigt har jag ju lovat honom en ny bil så jag tänker inte svika.) Skulle vara intressant att höra andras synpunkter.
Svar på tråden: Fel att belöna honom?

Jag tycker...

Skrivet av  Anso W med 3
...att man inte behöver lägga så stor vikt vid "sällan-händelser". Det som formar honom är nog mer hur du är till vardags, och de signaler du ger hela tiden, varje dag, året runt.

Jag ser inget fel i att han får en present efter att ha genomlidit en jobbig sjukdom. Jag tror inte det kommer att sätta några spår alls.
 

Artiklar från Familjeliv