Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var åka på semester med 18 månaders?

Skrivet av Anna
Vi funderar på att åka på en veckas semester i april och då är vår lilla tjej 18 månader.
Vi kan inte riktigt komma på var vi ska åka så jag tänkte höra om någon har något tips här?
Vad är roligt för en ett och ett halvtåring? Bada i havet? Bada i pool? Är djurpaker roligt i den åldern? Kan utflyktsdagar bli jobbigt? Bör man åka till något familjestället där det finns typ bamseklubben? Är det bara kanarieöarna som är varmt och skönt vid den årstiden?
Tacksam för tips!
Svar på tråden: Var åka på semester med 18 månaders?

Barnet kommer trivas vartsomhelst

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
skulle jag tro. Massor att se och nya intryck. Jag skulle välja ett resmål med barnklubb för då vet man att hotellet är mer barnanpassat än ett utan normalt sett är.
Barnpool så att liten kan bada. Djurpark och sånt brukar de tycka är jättekul. Fast lika spännande kan strykarkatterna vid hotellets sopor vara.

Vi var med de stora barnen uppe på Teide (vulkenen på Teneriffa) när de var 7 och 11 år. Det de kommer ihåg från den utflykten (med massor av spännande saker att se och vi åkte korglift upp till toppen) var en ödla som klättrat bland stenarna. *L*

Jag skulle välja ett resmål som inte är så långt bort. Kan bli tungt med många flygtimmar för nån som har massor med spring i benen. Resmålen kring medelhavet brukar väl komma igång i April/maj men vattnet brukar fortfarande vara kallt så se till att ni åker till et hotell med uppvärmd pool i såna fall. Jag gillar ju Alcudia Mallorca och skulle nog åka dit om jag bara vågade flyga. *L*

Kanarieöarna är ju ett säkert resmål och alltid varmt.
 

Jag...

Skrivet av  Venus
skulle hyra stuga på Öland! Lagom lång resa, fina stränder och bra djurpark!

För barnets skull tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll om ni skulle stanna hemma och göra endagars utflykter eller om ni åker jorden runt! :) Skillnaden blir för er!

Barn i den åldern upptäcker ju allt hela tiden! Destom mindre ni behöver resa, bära och planera, desto lättare för er!
 

Fast Öland är ju kallt i april!

Skrivet av  MiaMaria
Åtminstone tycker jag det som tillbringat många somrar där (det är faktiskt först riktigt varmt i slutet av juli många år...)

Däremot kan det ju vara fint och mysigt om man inte vill bada.

I april är det ju lite kallt i norra medelhavet, men i södra, dvs typ cypern, sicilien, turkiet kan det säkert vara skönt. Rimligen också Mallorca.

Vad vill ni vuxna göra? Finns det fler syskon? För en så liten är ju allting nytt och roligt bara det är fint väder och man kan vara utomhus o lugn och ro med mamma och pappa.
 

I april?

Skrivet av  Amelie
Visst är det fint på Öland, men bada där i April är nog ingen höjdare. :-)

Jag skulle nog satsa på ett ställe där det gick att bada om jag hade tänkt mig den typen av semester. Annars håller jag med om att endagsutflykter är jättekul både för barn och vuxna, t ex en 4H-gård om det finns en sån i närheten, eller ett museum, konstmuseer gillade jag själv i den åldern har jag hört, och det gjorde min dotter med!
 

Är inte det mesta roligt?

Skrivet av  Amelie
Medelhavsområdet börjar väl komma igång så smått i April, men det är ju inte säkert att det är varmt. Jag vet inte så mycket om resmål, men Kanarieöarna låter väl bra? Eller Madeira, där är det jämnvarmt klimat året om har jag hört. Annars åker ju många till Egypten, men det kanske är för varmt i April. Vi skall dit redan i slutet av februari just pga att det är lagom varmt då, men inte till badorterna, där kanske det är svalare?

Har du frågat på resa med barn, där finns det experter! Även när det gäller barnvänlighet på resmålen, för det har jag ingen aning om.

Hur barnen klarar utflyktsdagar är nog olika. Vi hoppas verkligen att Vendela fixar det, eftersom vi planerar att åka runt en hel del när vi kommer till Egypten. När vi var på Kreta i maj förra året var det inga problem i alla fall, men då var hon litet yngre, prick ett år.