Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Adoption ?

Skrivet av ML
Hej alla!

Jag och min man funderar på att adoptera och jag skulle vilja fråga er som är adopterade:

- Tycker ni att det är rätt att adoptera?
- Om man adopterar ett mörkt barn från e.g. Sydafrika, tror ni att det blir utsatt för rasism i större utsträckning än ett barn från e.g. Kina? Eller tror ni att hudfärg inte spelar någon roll för om man blir utsatt för rasism eller inte? Mycket beror på den omgivning där barnet växer upp, men vad tror ni gäller generellt?

Det här kanske är tjatiga frågor för er, men hoppas ändå på era svar!
Svar på tråden: Adoption ?

Mitt svar

Skrivet av  Anna & Michaela 991219
Jag tycker självklart att det är okej att adoptera barn. Jag skulle heldre adopterat själv om jag inte kunde få biologiska barn än genomgå provrörsbefruktningar mm.

Detta med rasism tycker jag inte varit stort problem för mig. Jag är ganska ljus men varit mer mobbad för mitt utseende än min bror som är brunröd i hyn. Han är indian från ecuador. Själv kommer jag från Chile. Så hudfärgen tror jag inte har sådan betydelse. Och nu när det är så många olika hudfärger på människor ioch med invandring tror jag att det kan bli lättare att vara adopterad i dag än för 20 år sedan.Idag blir man ju inte riktigt uttittad vart man än går pågrund av sin hudfärg.

Jag svara gärna på fler frågor om du så vill.
 

Kanske

Skrivet av  Mia
är det skilland om man bor i en liten stad. Jag är adopterad från Korea och mina erfarenheter är att jag har haft det lättare än vänner som varit från tex etiopien och indien, pga hudfärgen. Jag har oftare fått höra som liten att det är gulligt med ett snedögt barn. Jag tror i och för sig att klimatet har blivit bättre för adopterade nu än för 28 år sedan. Men fundera gärna på det och tex på hur många utländska människor ni har i er omgivning, det kan på verka, var de kommer i från etc.

Min personliga åsikt om adoption är att det är okej men att jag själv inte skulle vilja adoptera efter som mina erfarenheter varit så otroligt dåliga. Det ÄR ett stort ansvar att adoptera, större än att få egna barn. För man måste vara beredd på alal de frågor och trauman som KAN komma upp till ytan. Att ni redan innan tar reda på fakta och bryr er tycker jag bådar gott.

Svarar gärna på fler frågor.

Lycka till

Kram Mia
 

Tack för era svar!

Skrivet av  ML
Det är ett viktigt beslut och det är angeläget att låta sig påverkas vad ni som är adopterade tycker. Det är inte alldeles givet att adoptera ett barn och jag tycker att det bör uppmärksammas mer. Tack för era svar!
 

Här får du ett svar

Skrivet av  Stina
från en som är adopterad och som själv adopterat ett tvillingpar från Etiopien. Ja, jag tror på adoption!
Vi bor i mellansverige, i en liten by på landet och våra barn har ännu inte mött rasism, kan tänka mig att det finns mer i storstan än på landet.
Tror inte risken för att bli mobbad sitter i hudfärgen, utan i om det finns barn som mår dåligt och behöver någon att hacka på för att stärka sin självkänsla.
 

Artiklar från Familjeliv