Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

amning av adoptivbarn

Skrivet av jade
Har just varit in på en sida för främst adoptivföräldrar (inte på fN) och läst en debatt om att amma sitt adoptivbarn. Jag undrar hur ni andra adopterade med barn ser på detta med att adoptivmammor försöker amma sina adoptivbarn (med hjälp av hormonstimulering eller "tankar" med slangar fästa vid brösten). Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett uttryck för att adoptivbarnet i sig själv inte riktigt duger utan att man försöker göra det till det biologiska barn man inte kunde få. Vad tycker ni?
Svar på tråden: amning av adoptivbarn

Jag tycker

Skrivet av  Lotta Li
instinktivt att det låter lite onaturligt.

Faktiskt ryser jag lite. Jag vet inte varför, kanske är det jättemysigt, men, jag tycker att det låter lite konstgjort
 

Oj

Skrivet av  MkL
Tänkte på att det känns alldels rätt på nåt vis. Att ge ett adopterat barn den närhet och kärlek som amningen innebär...
 

Jag håller med dig!

Skrivet av  GH
För mig känns det också lite onaturligt att man skulle amma sitt adoptivbarn, lite äckligt tom.

För mig som har egna barn så tycker jag att det skulle kännas jättekonstigt att ta till ett annat barn vid bröstet.

Själv är jag grav och väntar vårt 3:jde barn, kanske just därför jag reagerar, det är som om jag skulle ta min kompis unge och amma det, efter att mitt eget barn kommigt.

Äckligt tycker jag, det är skillnad tror jag med det egna barnet.

Jag vet inte det är som ni andra skriver, det kanske är jättemysigt.
 

Men

Skrivet av  Jennie
Man ser väl ändå adoptivbarnet som sitt eget? Man tycker väl inte det är äckligt att vara nära det? Fy f*n i såna fall. Det skulle ju vara fruktansvärt, både för barnet och föräldern.

Sen att det är onaturligt, det är väl i så fall onaturligt att påverka naturen överhuvudtaget. Att hjälpa biologiska mammor att amma om de inte kan automatiskt osv.
 

Jag håller inte med dig!

Skrivet av  GH
I en del fall så ser man inte sitt adoptivbarn som sitt eget barn utan att det faktist är någon annans barn.

Det behöver inte vara äckligt att amma sitt adoptivbarn, kanske tog jag i lite för mycket.
Men jag tycker det är mycket onaturligt att amma ett barn som man faktist inte har burit på.
 

I så fall, GH, bör man....

Skrivet av  blivande icke ammande mamma
.. ge f-n i att adoptera över huvud taget, om man ser sitt barn som någon annans! Då är det DET som är fel, inte att andra som adopterat vill amma.
 

Mjölkproduktionen kan komma igång..

Skrivet av  blivande icke ammande mamma
.. av sig själv!! Har t ex en väninna som helt spontat började producera bröstmjölk när hon väntade på att få åka och hämta sin son. Är inte det naturligt då??
 

Bra att man kan.

Skrivet av  Woogie med G 011003
Jag vet att mamma beröttade det här för mig härom året och att hon tyckte det var synd att hon inte visste det då dom hämtade mig och min lillebror. Hon ammade ju vår storebror och hade gärna gjort det med oss också. Det är allmänt känt att det är nyttigt och bra med bröstmjölk och dessutom ger det ju närhet och trygghet på ett annat sätt än flaskmatning. Åtminstone har jag inbillat mig det. Och jag som var så himla mammig - kanske pga. att jag är hittebarn - så hade det ju varit supermysigt. Nu har ju allt gått bra ändå, och det har kanske varit bra att pappa har kunnat mata också, men eftersom jag själv ammar nu, så förstår jag vad mamma tyckte att _vi_ missade.
Självklart ska det vara ett val för var och en, jag ger bara min synpunkt på det hela.
 

Vet inte om jag sticker ut hakan

Skrivet av  Kristina
Men jag själv är svenskadopterad och har adopterat ett tvillingpar från Etiopien. Skrev här tidigare emellanåt.Jag har ammat min barn, för de är ju mina egna barn, och mina hormoner funkade alldeles normalt. I Etiopien och många andra länder är det inte onaturligt att amma andras barn, även i Sverige har många barn fötts upp av "ammor" som ammade andras barn. Jag har kusiner som ammats av sina respektive moster och jag anser det inte vara varken äckligt eller onaturligt.Det är ingen ersättning för ett biologiskt barn, utan ett sätt att ge närhet och den nyttiga bröstmjölken. Menar ni att ni anser era föräldrar vara onaturliga och äckliga om de ser er som sina gena barn? Att ni inte duger precis som ni är?
 

Bra skrivet!

Skrivet av  Woogie med G 011003
Jag håller med dig helt och fullt, fast jag skrev lite annorlunda... Jag kan inte riktigt inse vad som skulle vara äckligt, men tycker man nu det, då ska man ju givetvis inte göra det. Mår inte mamman bra, tror jag inte barnet heller mår bra.
 

Men är det naturligt????????????

Skrivet av  GH
Att amma sitt adoptivbarn eller kusinbarn el dyl.?
SVAR NEJ!!!

Det är min åsikt!!!
 

Bra tycker jag med!

Skrivet av  Margis, på besök
Det är precis så - i många kulturer (inklusive vår egen en gång) är det helt naturligt att amma adopterade barn, släktingars barn när man passar dem etc etc
Jag har ej adopterat (är nu för gammal tyvärr) men väl ammat kompisars barn när de varit borta en stund i något ärende. Att amma ett adopterat barn skulle ha varit alldeles självklart för mig - försåvitt inte barnet tydligt visat att det inte velat ha denna närkontakt.
I boken "Sawah" av Eric Lundqvist finns en jättefin berättelse om hur mammor på Bali "får" mjölk i brösten till sina adoptivbarn!
 

Ursäkta mig....

Skrivet av  GH
Men när du skriver ett så långt inlägg kan du inte skriva med lite mellanrum?

Blir lite jobbigt att läsa ett stycke som består av 9 rader pa raken.
Nu har jag inga problem med att läsa, men när man sak savra på ett inlägg så blir det så jobbigt att gå tillbaka för att se var i stycket det är som jag vill svara på.

Hänger du med?

Nej jag kan förstå att i andra länder där ammor förekommer, att det inte är onaturligt för dom att amma andras barn, men för oss som lever i en kultur där det inte är så vanligt kan det faktist tyckas vara lite onatutligt att ammas andra barn.

Och, ja, jag skulle nog tycka att det är lite onaturligt att ge mitt barn till min svägerska för att ammas, eller se henne amma någon annans barn som inte är hennes, spelar ingen roll hur mycket jag tycker om henne, förstår du hur jag tänker?
 

mamma fick inte amma mig

Skrivet av  Linnéa
Min biologiska mamma som är min riktiga mamma också (är inte adopterad) fick havandeskapsförgiftning och fick inte amma mig. Jag blev ammad av någon annan så länge vi var på sjukhuset, sedan fick jag nån sorts ersättning. Och det är väl helt ok...?
 

???

Skrivet av  blivande icke ammande mamma
Vad i det jade skriver kan över huvud taget tolkas som att det inte skulle vara OK att ge/få ersättning på flaska???
 

En fundering...

Skrivet av  Tina
Till dig/er som tycker det ar onaturligt att amma ett barn nagon anna fott; ar det mer naturligt att ge ersattning pa flaska...
 

Artiklar från Familjeliv