Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang. män...

Skrivet av Millma
Går hemma mamaledig förtillfället. Dotter på 2.5 år och son på en månad. Även om det händer mycket på dagen och man inte har många lugna stnder hinner man emellanåt slänga in en tvätt eller ta ur en disk samtidigt som man byterblöjor och pratar i telefon... Mannen min skulle kolla till lillkillen en stund i morse när jag lämnade stortösen på dagis innan han gick tll jobbet.kom hem 15 min innan han var tvungen att åka...han hade inte ens hunnit sätta på sig kläder, än mindre duscha eller käka...Det gick ju inte att göra flera saker när man skulle kolla lillen!! Någon som känner igen sig?! :-)
Svar på tråden: ang. män...

På ett ungefär

Skrivet av  Sonya - iallafall
Min man kan inte byta blöja på sonen, med invändningen att han "rör sig så mycket"
Det gör ungen när jag byter också!!!

Det är nog så över lag med män, fast å andra sidan, när han har barnen, så har han verkligen barnen. Då läggs alla andra aktiviteter (utom möjligen TV:n för det går tydligen att kombinera...) åt sidan...
Önskar att jag klarade det lite mer också.
Fast så får jag ju mer gjort.
Tex är telefonen ett superhjälpmedel - ska jag vika tvätt så ringer jag nån, och vips så är tvätten vikt. Min man kan knappt hålla mer än en telefon när han ska prata. Hur mycket vi kvinnor har kapacitet att göra samtidigt som vi pratar i telefon behöver jag väl knappast dra för er :-)

En annan sak
Väntar på mail på min outlook, men det ligger ett mail som tycks blockera de andra från att komma in, har väntat jättelänge nu. Irriterande. Jag har 9 st...hälften säkert Afrika-brev.
 

tänk så lika dom är våra karlar.....

Skrivet av  Gita
så är min man oxå, har jag varit borta en kväll så måste jag skriva på en lapp eller be honom plocka ur diskmaskinen, annars gör han det inte, han tänker inte så långt.

Sedan är han som sån, att på kvällen när vi skall gå och lägga oss, så säger han till mig, kom så går vi och lägger oss, tror ni att man kan det ICKE,,,,,jag har 711 saker och gör innan jag kan gå och lägga mig.

JAg vet att jag måste skärpa mig, jag måste lära mig släppa saker och ting, men det är inte så enkelt när jag vet att tar inte jag hand om saker, så blir det liggandes till jag gör något åt det.

Nu hör väl saken till i och för sig att jag är hemma på dagarna, jobbar natt i bland, så det blir ju jag som tar det mesta här hemma, det kommer att bli andra bullar när jag börjar jobba igen.

Sonya! hur går det med husletandet???
Har ni hittat något?
 

Känner igen kvällsbestyren

Skrivet av  Sonya
sån är jag oxå. Vill vakna och få börja att röja för att ha en mysig frukost tex. Min man kan sitta o zappa i tio minuter innan han plötligt reser sig o går o lägger sig, istället för att använda de där zappminuterna till att hjälpa till o plocka bort lite. Suck...


Ska på visning på söndag - spännande!

You´ve got mail, babe!!!!
 

Vill INTE vakna...förstås... IMT

Skrivet av  Sonya
-
 

BRA

Skrivet av  Lotta Li
att du kunde lämna barnet med honom så att han verkligen FÖRSTÅR hur det är att vara ensam med barnet!

Jag vet folk som fortfarande efter ett drygt år inte ha låtit sina män tagit hand om barnet själva och gissa om dom klagar på att mannen inte har någon förståelse varför dom inte har städat och diskat när männen kommer hem efter jobbet! URK!!

Första gången jag lämnade min son några timmar med maken var nog också efter några månader. Han trodde att han skulle hinna göra massor av saker, spela gitarr, surfa på datorn osv. Efter den omgången är han otroligt förstående och det har jag verkligen igen nu :)
 

Lyckligt lottad?

Skrivet av  jade
Jag kanske är lyckligt lottad för min man och jag har delat på föräldraledigheten för båda våra barn. Jag var hemma ett år och min man var hemma 9 mån. Det har varit nyttigt både för mig och för honom. Jag upptäckte att barnen och pappan fixade det utan mig, att jag inte är oumbärlig, och pappan har fått erfarenhet av hur det är att ta hand om små barn på heltid. Att det inte är någon lyxtillvaro och att vi har större förståelse för varandras situation när man arbetar resp arbetar hemma och tar hand om barnen.
 

Det som varit för oss är.......

Skrivet av  Gita
att jag började jobba extra för att kunan var ahemma med sonen när han var liten.

I början hade jag jättesvårt att släppa saker och ting, han var ju bara ½ år,men allt efter tiden gick och jag jobbade extra så lärde sig min man att sköta sitt.

Var hemma då i 5 år, och det funkade jättebra, han fick göra på sitt sätt och jag på mitt.

Jag har ju fått vara lyckligt lottad att jag fick vara hemma med barnen så länge, nu kommer barn nr 3 att sättas på dagis när hon blir 2 och jag är glad att jag lyckats vara hemma så länge.

Min man har ju fått erfara att det inte är så lätt att ta hand om barnen och jag har lärt mig att släppa på skaer och ting.

Så i dag funkar det jättebra, när maken är hemma då jag jobbat natt, då får han göra på sitt sätt, han vet att jag uppskattar då diskmaskinen är urplockat när jag vaknar osv.

Men det är då jag är hemma, som nu med våran lilla som jag märker att han tar mig gärna för givet o andra sidan drar han ju in en del så jag kan vara hemma, så vad klagar jag på.....*ler*
 

hemma pappa

Skrivet av  Millma
Mannen min har också delat föräldra ledigheten för vår första. när min dotter var 6 mån började jag jobba 40% och det var nyttigt för oss båda. däremot har han ingen simultanförmåga i hemmet. han säger att i och med att han jobbar med simultanförmåga hela dagarna, trummis, vill han slippa när han kommer hem... :-) går det som vi vill är han hemma ett halvår nästa höst.
 

Absolut!

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Så är det här också... Men han tycker ändå att jag ska hinna med mer hemma, fast han själv knappt kan göra nåt när han är ensam med dottern.

Å andra sidan är han mycket bättre på att fixa hushållet än vad jag är, så situationen kanse är omvänd hos oss... Jag är nämligen urkass med städning och så, jag ser liksom inte prylarna som ligger framme och jag har inte ont av att det är lite rörigt. Men jag måste väl bli bättre nu när aimee börjar kravla omkring...

Nu börjar min sambo engagera sig mer, jag tror det börjar bli "roligare" nu när hon blivit lite äldre och kan kommunicera och vara med på ett annat sätt. Dessutom kan hon nu säga "pappa"... :-) Om det nu kan spela in...

MVH Lisa
 

Artiklar från Familjeliv