Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderingar......

Skrivet av J
Är det någon mer än jag som har funderat på att adoptera ett barn?
Vi har ju en dotter, och min sambo vill gärna ha fler barn - men jag känner ingen längtan efter att vara gravid igen....... Och då "ploppar" den lilla tanken upp hos mig, man kanske skulle adoptera?
Men från vilket land i sådana fall? Det känns ju mest naturligt med ett barn som har asiatiska drag. Ett stort beslut som verkligen kräver eftertanke!
Vad tror ni, klarar man som adoptivbarn av att bli adoptivförälder - eller har man för mycket i "bagaget".
Svar på tråden: Funderingar......

Hejsan!

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Själv har jag blivit mer öppen för att själv adoptera sedan jag själv fick barn, innan var jag fullständigt emot. Nu har mycket av nyfikenheten lagt sig, hur ett eget barn skulle se ut etc.
Jag kommer själv att skaffa fler barn (förhoppningsvis) och de kommer att bli biologiska. Men visst är det trist att vara gravid (om man nu får tycka det... .-) )Beror främst på att jag vill ha egna, men också att jag inte uppfyller adoptionskraven (från Korea) och att det är för dyrt. Om det skulle visa sig att jag inte kan få fler biobarn får man väl ta sig en funderare.

Själv skulle jag välja Korea som adoptionsland, kanske ett annat asiatiskt land, men inga andra. Själv är jag från Korea.

Om man som adopterad är lämplig som adoptivförälder tror jag beror på hur man har bearbetat sin egen situation. Om man är tillfreds med sin egen adoption och inte har för mycket grubblerier över sin egen bakgrund etc. tror jag att man kan bli en lika bra adoptivförälder som icke-adopterade, om inte bättre. Däremot tror jag att man ska passa sig för att adoptera själv om man inte är tillfreds med sitt liv själv.

MVH Lisa
 

ja!

Skrivet av  Jojan å Elias
både jag o sambon vill adoptera ett barn.

Har inte tänkt på land eller något sånt bara att vi vill =)
 

Artiklar från Familjeliv