Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

PÅ besök här och har en fråga till er adopterade

Skrivet av Tintin 73:a
Hej
Jag har en son från Colombia som är just tre fyllda. Vi står nu färdiga med en ny hemutredning som vi valt att den ska skickas till Korea denna gång. Att vi inte tar Colombia beror på att väntan där blir så lång.(ca 2 år) Att det blir Korea är för att då har våra barn en liknande bakgrund i form av att de vet ungefär lika mycket om sina bilogiska fölräldrar, vilket vi tycker är viktigt. Vi vill att våra barn ska ha samma chans att söka sitt ursprung och att de sak ha någotlunda samma hum om sina första månader i livet.
Nu till mina fråga:
Skulle ni se det som ett hinder att ert syskon inte var från samma land som er själva?
Kom gärna med era egna synpunkter kring detta
Vänligen
en mycket stolt mamma till en mycket härlig son
Svar på tråden: PÅ besök här och har en fråga till er adopterade

Hejsan..

Skrivet av  Anna med michaela 991219 +bf 29/12
Skoj att ni ska adoptera flera barn. Lycka till..

Är själv adopterad från chile och kom hit när jag var 3 månader. Min bror som också kommer ifrån sydamerika men ifrån Ecuador. Har aldrig varit något hinder för oss att vara från olika länder. Tyvärr så vet vi inget om min brors ursprung mednas jag vet nästan allt om mitt. ( bioföräldrars namn och varför dom adopterade bort mig) Men inte ens det är något negativt. Eftersom ingen av oss är dirket hågade att söka upp våra bioföräldrar.

Kan dessutom rekomendera en nystartad förening som heter Chicola som är till för oss adopterade. Nu är det bara chile och colombia som är där men dom ska försöka få med fler länder ifrån latin/syd amerika.
http://www.chicola.org/ Men det är mest för oss vuxnare tyvärr änn så länge.
Ha det så bra och om det är något du undrar mer så hör gärna av dig. Mitt mail finns i infot.

 

Tack

Skrivet av  Tintin 73:a
för ditt fina och personliga svar:)
Vi ser verkligen fram emot att få syskon inom en snar framtid troligen i slutet av juli, om allt går som det ska.
 

Jag tror inte det.

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Själv är jag från Korea, men jag har inga syskon.

Själv tror jag inte att det skulle vara några problem om jag hade ett syskon som inte kom från Korea. i och med att man själv inte ser likadan ut som sina föräldrar antar jag att det inte skulle spela någon roll om ett syskon kom från ytterligare ett annat land. Kanske skulle det spela större roll om övriga familjen kom från samma land (har ett liknande utseende) och ett av barnen såg annorlunda ut?

Lycka till med er adoption!

MVH Lisa
 

Lisa

Skrivet av  Tintin 73:a
Det är just detta med likheten. Jag är rätt mörk(kommer från södra Frankrike) Så sonen liknar mig en del och många blir för¨vånade då det får veta att han är adopterad.
 

Fniss!

Skrivet av  Jojan
flåt att jag skrattar men jag tänker på mina syskon o jag =) om likheten i utseendet
jag är ju från peru och chockladbrun typ.. och mina syskon 3st är ju från sverige bleka och vita :)))
 

Artiklar från Familjeliv