Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mongolfläck

Skrivet av Sonya
(heter det väl tror jag?)

Har era barn det?

Julia hade en som liten vid ryggslutet/rumpan.
Filip har det också, men någongång under senare halvåret har det dykt upp på ryggen. Fläckar som sitter precis där fingrarna hamnar när man håller om honom...det är inte så kul, för för ett ovant öga kan det se ut som blåmärken.
Fast vi har inte tänkt så mycket på det.

Nu har iallafall BVC tyckt att det borde undersökas.
Så idag var jag hos barnläkaren som aldrig hört talas om att det kan dyka upp efter födseln.

Så hon ska prata med en hudläkare och plötsligt har det blivit en hel karusell av detta.
Fast vi inte bett om det. Är det inte konstigt?
Annars har vi ju kämpat med Julia o hennes torra hy i över tre år innan nåt ordentligt hände.

Min teori är att Filip var lite mörkare i hyn när han föddes o att fläckarna kanske inte syntes så tydligt då...

Är det nån mer som har samma "fenomen". Kan vara bra att ge läkaren ex. på att det finns fler...
Svar på tråden: Mongolfläck

Leon

Skrivet av  Annica o Leon
hade mongolfläck på hela ena skinkan från födseln tills han var ca 1 år. Har inte dykt upp något nytt. Fläcken såg helt klart ut som ett blåmärke.
 

Mongolfläckar

Skrivet av  AnnaD
Hej!

Visst kan man få mongolfläckarna efter födseln.
Min äldsta dotter som är idag 13 hade en stor fläck på nästan hela ryggen, det såg verkligen ut som vi hade misshandlat henne.
Nr 2 måste haft en sån liten så vi upptäckte den aldrig.
Nr 3 som är född nu i somras fick dels på ena skinkan och upp mot ryggraden och dels har hon en på ovansidan på foten.Fast den kom några veckor efter.

Du måtte ha en dåligt påläst barnläkare.
Hoppas att allt går bra.

//AnnaD
 

Jag hade och Moa har!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Den dök upp några dagar efter födseln. De har tittat på den på BVC, sköterskan hade sett det innan men inte barnläkaren. Han slog dock upp det i sin stora barnläkarbok och där stod det klart och tydligt.

Min gick inte bort förrän i förskoleåldern. Får se hur länge Moas sitter kvar. Håller med om att det är obehaglig. MOas ser oxå ut som ett blåmärke. Vill ju inte folk ska tro att vi slår henne.
 

Aimee har...

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Om jag hade det när jag var liten vet jag faktiskt inte.

Aimee har en LITEN i ryggslutet/rumpan, och jag tycker faktiskt att den har blivit större sedan hon föddes. Jag tittade efter när hon var nyfödd för jag visste att hon kunde få en, men såg knappt någonting. Fortfarande är den mycket liten, men den är större och mer synlig nu.

MVH Lisa
 

Hej sonya!

Skrivet av  Gita
fick du mitt mail?

två av mina barn har sådana fläckar.

det sa man till oss att det är vanligt när den ena är ljus och den andra är mörk.
 

Artiklar från Familjeliv