Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OT fråga från besökare

Skrivet av Kär!
Hoppas ingen tar illa upp nu över min fråga :)
Jag har träffat en underbar kille som är adopterad. Vi har pratat om allt utom det faktum att han är adopterad. Jag har ingen aning om hur "känsliga" frågor om detta kan vara, men det är klart jag är nyfiken, det är ju hans historia och liv! Jag vill ju veta allt om honom! Kanske fånigt att jag frågar detta, men om jag undrar om han kan ta illa upp om jag frågar honom om det? Vad tror ni?
Svar på tråden: OT fråga från besökare

Hejsan!

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Ska du passa på att fria idag kanske? ;-)

Skämt åsido, för att svara på din fråga. Jag tror inte att han skulle ta illa upp om du frågar, men det är ju vad jag tror. Själv tar jag inte illa upp om någon frågar, och i din situation är det ju naturligt att vilja veta så mycket som möjligt om personen i fråga. Å andra sidan är det inte säkert att han vet så mycket mer än hur gammal han var när han kom till Sverige och från vilket land...

Att han inte själv har tagit upp ämnet kan bero på att han inte tänker på det. Själv tänker jag mycket sällan på att jag är adopterad - känner mig helt igenom svensk - nästan bara när någon frågar något, t ex var kommer du ifrån? Brukar svara från vilken stad och får reaktionen "nej nej, vilket land!"...

Så jag tycker självklart att du kan fråga!

MVH Lisa
 

Tack

Skrivet av  Kär!
Njaee kanske lite tidigt att fria :)

Jag förstår att detta är något som kan variera från person till person, men jag tror nog jag ska våga fråga. Jag började tänka på detta eftersom jag var lite nyfiken på om han funderade något på sina rötter när han själv fick barn...
Jag vet ju varifrån hans (biologiska)föräldrar kommer. Vi har ju ändå nått ett så pass personligt plan med varandra.

Tack för ditt svar och dina synpunkter!
 

Artiklar från Familjeliv