Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trädgårdspyssel

Skrivet av Lisa m. Aimee
Idag har jag varit iväg för att köpa lite jord och så till trädgården samt lite fröer. Rädisor, broccoli och så där. Sedan fick jag syn på en påse med pumpafrön. WoW!, En jättepumpa är det klart att jag ska ha! Atlantic Giant, den största pumpan i världen med rekordvikt på över 600 kg! :-)

Kommer hem och sätter mig framför datorn och letar info. Hur man odlar jättepumpor... Hästskit är det bästa, står det. Det är bra, för det har jag tillgång till i massor och jag har redan tagit hem en säck och grävt ner i min lilla odlingslåda som är på c:a 2 m2. Allt är frid och fröjd ända tills jag läser att varje pumpaplanta ska ha ett utrymme på 2500 squarefeet!!!... Det blir typ 800 m2? Har jag verkligen räknat rätt??? (Om nån kan räkna bättre än jag så är jag tacksam för ett mer korrekt resultat!)Det är större än hela min tomt... Fan, där rök jättepumpan...

Men jag ska ta med mig en planta till stallet och sätta den i gödselstacken... Det ska tydligen också fungera bra... I min lilla 2 m2-låda får jag odla dvärgjättepumpor...

Närmare rapport om min trädgård längre fram...

MVH Lisa
Svar på tråden: Trädgårdspyssel

Kanske lite fel... ;-)

Skrivet av  Jojo
Får det till ca 230 m2, iofs ganska stort det med! Låter spännande, vilken odlingszon bor du i om sådana jättepumpor funkar att odla?
Här finns omvandlingstabell för det flesta enheter:
http://tjader.2y.net/convert.html

Här uppe i min zon 5 har jag aldrig lyckats få till någon pumpa (beror kanske inte bara på zonen utan även min avsaknad av gröna fingrar...). Squasharna brukar däremot bli gigantiska!

Jag har en kolonilott och en liten utteplats at öva mina färdigheter på. Letar förtvivlat efter ett eget hus med stooor trädgård!
 

Å, vad skönt!

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Fast å andra sidan, min odlingslåda är ju fortfarande bara 2 m2... Så några 600 kg pumpor lär det inte bli...

Jag tror att jag har zon 2. Jag bor i Göteborg. Pumpa har jag aldrig odlat, men fick liksom du en jättestor squash. Vågade dock aldrig äta den...

MVH Lisa
 

Artiklar från Familjeliv