Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Indiska namn

Skrivet av Annica m. Leon bf 10/10
Hej på er! Längesen jag skrev här, men tittar in ibland och läser iaf.

Jag och min indiskadopterade sambo väntar vårt andra barn, och jag skulle vilja ha ett indiskt andranamn till det. Är det någon som har nåt förslag, och vet vad namnet betyder? Vet inte om det är en pojke eller flicka så alla förslag är välkomna.

Tack på förhand
Svar på tråden: Indiska namn

Hej

Skrivet av  Sonya
Vad kul att ni vill ha indiskt mellannamn. Jag sökte lite o hittade denna sida som listar namn o betydelse

http://www.indiaexpress.com/specials/babynames/

Väldigt intressant. Fast om allt stämmer kan jag ju inte helt säga, men jag tror det.

Jag gillar Shanti som betyder FRED...

Själv heter jag Sunita (egentligen) och det betyder "A woman with god morals..."
Hm...

Ungefär 90% av alla indiska människor jag känner har namn som börjar på S. och så några enstaka på G.

 

Tack så hjärtligt för tipset!

Skrivet av  Annica m. Leon bf 10/10
Det var precis en sån sajt jag behövde! =) Ska sitta o gå igenom den nån dag när jag får tid.

Tack tack!!

Kram,
 

hm...Gita är ju ett vanligt flicknamn...

Skrivet av  Gita
i Indien och betyder sång.

Själv tycker jag att det låter oerhört tråkigt, men det är ju för att jag är så van vid det.
Andra som hör det för första gången kan säga att det är jättefin, det är iof kul, men så vitt jag vet så betyder det sång, och det passar väl på mig i och med att jag gillar att sjunga.
 

Tycker Gita är fint!

Skrivet av  Annica m. Leon bf 10/10
Dessutom är det ju kul när namnen betyder nåt, och ännu roligare om det passar personen.

Min sambo och son heter Niren i andranamn, vilket aldrig finns med på några listor, men det ska tydligen ha nånting med vatten att göra.

Kram,
 

Artiklar från Familjeliv