Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dom som blev kvar (låångt)

Skrivet av Sonya
Lite funderingar från mig.

När jag kom till Sverige bodde vi först i en 2:a - mamma, pappa o jag.
Efter några månader flyttade vi till en villa med 4 rok, o enorm gillestuga, gård etc. (Där jag sedemera växte upp...)

Mamma har berättat (för jag minns det inte själv, men det finns även inspelat på band) hur jag tyckte att huset var stort nog för barnen som var kvar på barnhemmet. Jag tyckte det var otroligt lyxigt förstås, med kök, toa, o så många rum och egen gård, men kanske framförallt köket. Därför tycktes det helt enkelt o självklart för mig att resten av barnen skulle kunna bo där.

Den tanken förföljde mig lite genom livet - utvecklade sig väl mer till "Hur gick det med de som blev kvar?" "Och hur hade då mitt liv sett ut idag?"

När jag hälsade på barnhemmet 1993 (se lite av inlägget "BArnhemmet...") så fick jag träffa den tjejen som hade hand om mig på barnhemmet. Hon var ungefär 7-10 år äldre (svårt att säga), och kom dit speciellt när hon fick höra att jag kommit.

Hon kunde förstås ingen engelska men med tolk med oss, så visade hon sitt hem. Det var en liten etta, inte större än vårt vardagsrum, med en kokvrå o balkong. Där bodde, hon maken o två små barn. Maken jobbade på bageri där vi hälsade på (o fick med oss diverse bakverk, men efter att ha sett tillagningen vågade vi inte äta det tyvärr...).
Det var så skönt att se henne, och hon var visserligen bara en av alla barnen, men att få veta att hon fick det bra. Hon var gift med någon hon älskade o var stolt över att få visa sin hem o sin familj. Hon var jätteglad att jag kommit o att jag fick se henne o hennes liv.
Det kändes gott att även om hon bodde trångt med mina mått mätt, så var hon så stolt.

Denna upplevelse gav mig lite ro i tankarna om hur mitt liv hade kunnat se ut.

Jag är glad att jag kommit till sverige för utsikterna (pga sjukdomar som upptäcktes senare i livet) hade väl varit sådär i indien. Men det är också skönt att veta att jag faktiskt hade kunnat få ett drägligt liv i Indien också, om än något fattigare.
Svar på tråden: Dom som blev kvar (låångt)

Jag är visst lite för trött

Skrivet av  Sonya
för att sitta o göra vettiga inlägg. Tyckte det blev svamligt på slutet, men ni förstår nog min poäng.

Ville bara dela med mig av funderingar i denna sena timme.
 

Artiklar från Familjeliv