Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min inofficiella födelsedag

Skrivet av Sonya
är det idag...

Av någon outgrundlig anledning ändrade man min födelsedata till slutet av sommaren, trots att man lätt kunnat räkna ut att den torde varit runt dagarna idag.


Jag vet att jag inte är ensam om detta, men jag undrar just varför de i hemländerna ändrar födelsedata. Några månader hit eller dit spelar ju ingen roll.
Svar på tråden: Min inofficiella födelsedag

Nämen grattis

Skrivet av  Åsa med Aron 020110 och Ruben 030728
Hade faktiskt ingen aning om att dom byter datum. I Korea, berättade min mamma, har man 2 födelsedagar typ. Man räknar tydligen dom 9 mån i magen också. Sen pratade hon om stjärnor som infaller på olika år. Förstod inte så mycke av det.
 

Vet många

Skrivet av  Sonya
som kommit hit med ett datum i passet som sedan inte stämt alls. En kompis till mig (som bodde på samma barnhem som jag) fick födelsedata ett år för tidigt. Så föräldrarna ändrade det till hennes fördel när de märkte att det inte kunde stämma.

En annan utvecklades väldigt mycket tidigare än vi andra i klassen o kände alltid att det var nåt som var fel. Till sist tog hon bergmärgsprov och fann så ut att hon var 2 eller tre år äldre än oss egentligen. När de ändrar så mycket så har det väl att göra med att de vill uppfylla föräldrarnas önskemål om ålder, men just när det bara rör sig om månader är ju märkligt.
 

Jag har inte heller mitt........

Skrivet av  Gita
födelsedata.

Jag firar min födelsedag den 1.a April, men fyller igentligen den 21 dec.

Jag kom hit -75 och i mitt pass stod det att jag var född -75, men jag var ju 2 år när jag kom så¨det stämde ju inte.

det visade sig att mitt pass hade blivit föräväxlat med en annan tjejs pass.

Hon åkte på mitt pass och hon var född -72 enl. passet, men så var hon bara 6 mån när hon kom.

Så våra pass hade förväxlats på något sätt, man ville få ut mig ur landet, konstigt!

Men så i allfall, så kom jag till min fam. och dom hade en son som då var 4 år. (och jag var 2½ år)

Man ville inte att det vara så tätt i åldern mellan min bror och mig så man lyckades ändra min ålder med några mån, till året yngre med.

så i stället för att vara född enl. mitt pass 21 dec 1972, så blev det nya dat 1.apr 1973.

4 mån yngre men dock av en annan årgång.
 

Min födelsedag är också fel

Skrivet av  Jojo
Mitt födelsedata är satt till den dagen jag blev upphitttad eftersom man inte vet när jag föddes. Här i Sverige trodde läkarna att jag var född i februari men "fyller år" i juli. Eftersom det rörde sig om samma år brydde man sig inte om att korrigera.

Lite småkul kan jag numera tycka det är när folk som är intresserade av astrologi och sådant spår mig, talar om att jag är en så typisk kräfta osv och jag som inte ens är född då!...

Min syster är också hon adopterad. Hennes födelsedata var ett helt år fel så det ändrades om.
 

Vet inte heller

Skrivet av  Kim
när jag är född. Är ett hittebarn med en ganska godtycklig födelsedag. Men grattis till dig!
Vet faktiskt inte alls varöf man korrigerade elelr inte korrigerade barnens födelsedagar. Lite knepigt när det bara handlar om månader. Själv tror jag att jag egentligen är yngre...
Och jag känner igen det där med folk som spår och säger att man är en SÅÅÅ typisk kräfta fast man är nästan säker på att man egentligen är en fisk eller nåt... Haha
 

jag vet inte heller

Skrivet av  JennyF FR
när jag är föddd eller vart jag är född.
jag tycker det är viktigt , för ens identitet att veta när man är född, jag har faktiskt tyckt att det var jobbigt, särskilt i skolan.
En annan sak är jobbig, och det är när de frâgar om om jag och min bror är riktiga syskon, nej, inte biologiska. (kommer ni överens i alla fall??)
Klart vi gör det , vi har ju växt upp tillsammans.


 

Men vad jobbigt

Skrivet av  Åsa med Aron 020110 och Ruben 030728
Ja, jag har en kompis som inte vet när han är född. Kan inte ens tänka tanken. Måste vara jättejobbigt för ens identitet.
 

ja

Skrivet av  JennyF FR
det är jobbigt.
 

Får också ofta frågan

Skrivet av  Sonya
om vi jag o syrran, är biologiska syskon. Men ingen har nog någonsin frågat om vi kommer överens. Knäpp fråga. Jag o syrran är som natt o dag, men det kan ju bio-syskon också vara.
 

Artiklar från Familjeliv