Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om ni inte kunde få egna barn...

Skrivet av Annica o Leon, bf 12/10
... skulle ni adoptera då? Och varför ja/nej?

Kram,
Svar på tråden: Om ni inte kunde få egna barn...

Ja, absolut

Skrivet av  Åsa med Aron 020110 och Ruben 030728
Ett barn är ett barn. Längtan har större betydelse än ifall jag fött själv eller inte. Så skulle det inte gå den naturliga vägen, skulle jag absolut inte tveka.
 

Ja, jag tror att jag skulle kunna tänka mig....

Skrivet av  Gita
att adoptera.

Hade du frågat mig för några år sedan hade jag säkert sagt NEJ! men jag känner att jag ändrats som person m.m

Jag skulle göra allt som som mina föräldrar inte gjort,tex att engagera mig mer som adoptivmamma, prata om barnets bakrund om det finns något att prata om.

Att verkligen ta till mig barnet, det tror inte jag skulle vara något problem.

Jag jobbar med barn på Sjukhus och vi har haft ett barn som legat inne väldigt länge, en mörk liten kille, från 1 mån-ca 11 mån.

Och jag kan säga att mitt hjärta smälte, vi hade den pat. hos oss i ca 11 mån och så länge har vi aldrig pat. förutom när dom är i slutskedet då kan det hända att dom ligger i 2 mån och uppåt.

Men den lilla gullungen hade en förälder som var "kännslomässigt" störd och det var väldigt jobbigt att se, att pat inte hade en förälder som inte älskade sitt barn.

Då tar man till sig en pat alldeles extra och ja, jag kan nog säga att skkulle jag adopera i dag så visst tror jag att jag skulle kunna ta till mig ett barn som inte är av mitt eget kött och blod och kunna älska det.
 

Nej

Skrivet av  Kim
Jag är inte emot adoption generellt,men mina egna erfarenheter är så negativa och jag tycker att det är en stor problematik som för få tar till sig och skulle därför inte vilja adoptera själv. Jag tror inte att jag skulle kunna bortse till 100 % att det inte är mitt "kött och blod" och att det skulle skina igenom och skada mitt barn, nej det vill jag inte riskera! Det är mitt svar.
 

till 50 % du har en far till barnen

Skrivet av  maria
de är inte dina 100% och i det ligger en del av svaret ,,
det blir dina barn även om det inte är till 100 % eller 50 %
kan du älska ett barn utan att älska dess far
 

Kanske

Skrivet av  Kim, lätt förvirrad
missförstod du min användning av 100%, det syftade inte till barnens del av mig elelr någon annan utan på att jag inte skulle kunna känna mig 100% bekväm med att adoptera, vilket var svaret på frågan jag svarade på. Du får gärna vidareutveckla dina resonemang kring barnets far osv för jag hänger inte med riktigt.
 

så enkelt

Skrivet av  maria
du halv fadern halva ett 100% barn
din man har sina gener inte dina sina åsikter om barnet inte dina ,osv du är bara mamma halva barnets liv upphov
om du och din man inte älskar varandra er relation upphör så slutar du ju inte älska hans halva av barnet .
Så adotiv barn är två halvor av någon du inte älskar barnet älskar du
inte så svårt Du skrev som om du var den enda av barnets upphov jag jag jag ,,,man är två
 

nej

Skrivet av  JennyF FR
det skulle jag inte.
För jag tror inte att det är bra för barnen skull.
 

Ja

Skrivet av  Anna m Michaela 991219 & Erik 040102
Men endast om jag inte själv kunnat fått biologiska barn. Men skulle inte genomgått ivf mm utan sattsat på adoption istället. Och skulle sedan se till att jag inte fick biologiska barn efteråt.
Många frågade om vi skulle adoptera ett barn eftersom vi försökte få till erik i 1½ år men jag skulle aldrig adoptera ett barn när jag har ett biologiskt.
 

JA

Skrivet av  Mia
Om det hade varit enklare/billigare än att föda själv så hade jag gjort det.
 

Alla tänker väl

Skrivet av  JennyF FR
sâ, eller.
Klart att vi alla föredrar att bli med barn, bära, och sedan föda vâra egna barn, biologiska barn, ingen i hela världen kan gâ emot det, det är mina barn och jag har gjort dem själv ( nej det har jag ju inte, vi var ju tvâ om det!!) , men om det nu inte fungerar?
Gör man inte allt som är möjligt dâ och om det inte fungerar, väljer man adoption.
Jag tror att adoption kommer i tredje hand, när man vet att man inte kan fâ biologiska barn.
Ursäkta, men i bland undrar jag om , man inte ser adoption som en sista utväg, vilket blir negativt för det adopterade barnet, som kanske inte vet hur mycket adoptivföräldrarna gâtt igenom för att försöka fâ ett biologiskt barn, men jag hoppas att det inte är sâ.
 

VA?

Skrivet av  Mia
"Klart att vi alla föredrar att bli med barn, bära, och sedan föda vâra egna barn, biologiska barn, ingen i hela världen kan gâ emot det"

Ingen i hela världen kan gå emot det....
 

Barn som barn

Skrivet av  Mia
Barn som barn
Frågan är HUR de skall komma till oss?
Via vår mage?
Via flygplan?
Men produkten blir densamma.
 

ja som du säger

Skrivet av  JennyF
produkten blir den samma, ett barn, att ta hand om och vârda och älska!
 

ja absolut utan minsta tvekan

Skrivet av  anonym
kan jag säga att jag inte ens skulle ta reda på varför inte iv inget Utan vägen till barn adoption ,
Varför av längtan till barn och med vetskap att det finns barn utan föräldrar i sitt liv o föräldrar utan barn,,,
 

Ja,

Skrivet av  Sonya
om jag inte kunnat få biologiska barn. Jag hade nog inte prövat provrör och alla sådana där metoder, utan försökt att adoptera.

Måste bara tillägga att inte alla adopterar pga barnlöshet. Vet några som visserligen hade lite svårt att bli med barn, men dom tog aldrig reda på varför utan de träffade av en händelse ett par som hade adoptivbarn och tyckte det verkade mysigt (med risk för att få reaktioner på den beskrivningen så kom jag bara inte på nåt bättre ord =).
Dom adopterade två barn, och inte ångrat det ett dugg.
 

tänka tvärtom

Skrivet av  Elena
Man kan också tänka tvärtom, om det skulle hända mig och min man något, vad skulle vi vilja för vår dotter? Jag skulle nog välja en öppen adoption, där våra släktningar fick ha kontakt med henne men där hon fick nya föräldrar.

Att bli fosterbarn hos någon släktning eller någon annan tycker jag inte är tillräckligt säker, och institution är väl det sista man vill.
 

ja..

Skrivet av  Jojan
jag kan mycket väl tänka mig adoptera nu fast jag vet jag kan få barn......
 

Hårt

Skrivet av  Mia
jag tänker så här
Om man inte kan få barn på naturlig väg , men inte kan tänka sig att adoptera (pga "ej eget" osv.)
Ja då var det nog meningen att man inte skulle ha barn...
 

Artiklar från Familjeliv