Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag fyller år idag!

Skrivet av jade
Måste bara få berätta att idag är min riktiga födelsedag! Jag fick veta det för några månader sedan då jag fick kontakt med min biosyster i Korea. Min registrerade ålder är nästan ett helt år fel. (jag är äldre än vad som står i handlingarna). Känns märkligt att för första gången veta exakt när man är född...
Svar på tråden: jag fyller år idag!

Grattis!!

Skrivet av  Jojo
Själv har jag ingen aning om när jag fyller år på "riktigt". Kommer aldrig kunna få veta heller eftersom jag är hittebarn.

Kommer du fira dubbla födelsedagar nu då?! Bra att få anledning till en extra tårta! ;)

Har du varit där och hälsat på?
 

En liten tårta blev det :)

Skrivet av  jade
Jag kommer nog att hålla kvar vid den registrerade födelsedagen. Vet inte om jag kommer att fira den riktiga i framtiden. Det skulle vara för tårtan då :)Men idag firade jag. Som jag säger... Man fyller bara år två gånger om året ;))

Jag har varit tillbaka till Korea men det var innan jag fick reda på min biosläkt, så dem har jag inte träffat.
 

Hur var..

Skrivet av  Jojo
Korea då? Kan du tänka dig att åka dit igen? Var du på ett ställe eller åkte du omkring? Kan du språket? Hur kändes det att se ut som alla andra, men kanske inte riktigt passa in?

Jag skulle jättegärna vilja åka dit. Inte för att leta efter släkt utan som turist och bara få se och prova på kultur, mat och besöka olika ställen. Jag är från ett ställe på södra kusten men bodde även på barnhem i Seoul.

Vet dock inte hur mina adoptivföräldrar skulle ställa sig till att jag reste dit. Tror de skulle bli lite stötta. Hur reagerade din släkt?
 

Det var...

Skrivet av  jade
omtumlande. Jag åkte på YWCA:s sommarskola. YWCA arrangerar sommarskola i Korea för europeiska adopterade från Korea. Vi var totalt ca 50 pers från hela Europa. Vi höll till i Seoul men hade en vecka som vi reste runt i Korea med buss. Jag kan inte ett ord koreanska så volontärerna som följde oss var väldigt värdefulla. Det var en märklig känsla att smälta in utseendemässigt. Det tog ett tag innan jag förstod att jag såg ut som "vem som hellst". När jag klev av planet i Seoul var min första tanke "Men herregud så många koreaner" :)) Språket var ju en barriär... :(

Åk dit! Maten och kulturen är helt annorlunda och jag bara njöt av att insupa atmosfären och smaka på alla nya smaker. Mina föräldrar hade inget emot att jag och min syster åkte till Korea. Däremot var det en stor smäll för dem att jag hittat min biosläkt.

Jag skulle helt klart åka dit igen, problemet är bara att det är så dyrt :(
 

Kul!

Skrivet av  Jojo
Nu blir jag också sugen på att åka! Skulle väldigt gärna vilja se och uppleva "min ursprungliga" kultur och miljö.

YWCA har jag aldrig hört talas om. Hur kommer man i kontakt med dem? Finns det några ålderskrav för den där sommarskolan? Undrar om jag är för gammal.... :)
 

ÅHH, GRATTIS

Skrivet av  Åsa m Aron och Ruben
Vad lustigt!! Tur eller kul att du fick reda på din riktiga födelsedag i alla fall.
 

Grattis i efterskott..

Skrivet av  Anna m Michaela 991219 & Erik 040102
Har inte riktigt haft tid att sitta framför datorn.
Säger iallfall grattis på födelsedagn i efterskott. Vad skönt att för dig att få reda på din födelsedag ändå.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv