Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag få tag i fotografiet?

Skrivet av Sonya
Hej på er!

Igår gick jag igenom lite gamla brev från mitt barnhem, har haft lite sporadisk brevkontakt med dem alla år.

Varför jag lade märke till det nu, och inte när jag fick brevet för flera år sen vet jag inte; men där stod det att när jag hade lämnats till sjukhuset av den person som fann mig bara 15 dagar gammal, så satte man ut en eftersökningsannons i tidningen med foto av mig.

Det fotot skulle jag nog vilja ha känner jag...
Problemet är bara att jag har ingen aning om vilken tidning det var, och om mitt minne inte sviktar så har jag för mig att jag egentligen är född strax utanför staden där barnhemmet låg, i en annan liten stad...
Var ute på nätet och kollade och hittade en förteckning över tidningar i staden som funnits i över 35 år, men de finns inte som nät-tidningar.

Dessutom - det är inte säkert att kortet är arkiverat, och även om så är nog inte kvalitén den bästa. Men det hade varit så roligt att försöka.

Men hur ska jag bära mig åt?
(Kan ju nämna att barnhemmet hjälper nog inte till, dom vill helst att jag glömmer åren innan jag kom till dom o ser dom som den sista länken till det förflutna.)
Svar på tråden: Hur ska jag få tag i fotografiet?

Var det i Sverige?

Skrivet av  r
Om det var i Sverige eller annat "liknande" land så finns alla gamla tidningar för det mesta arkiverade på mikrofilm. De brukar finnas att tillgå på tidningsredaktionen, i arkiv eller möjligen på den lokala bibblan. Hittar du sedan rätt datum och rätt tidning kan orginalfotot ligga kavr i tidningens arkiv, annars kan man iallafall "skriva ut" från mikrofilm. Lycka till!

Annars kan det väl vara värt att ställa frågan till barnhemmet - rimligtvis tog de fotot, så de kanske räknar det som en länk til sig?