Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Såg ni dokumentären i onsdags

Skrivet av Sonya
om Jonathan som åkte till Indien för att hitta sin mamma.

För er som inte såg det så hade han kommit bort från familjen när han var liten, satte sig på ett tåg och hamnade långt bort. Kom till barnhem o blev sedan adopterad.

Filmen följdes upp med "5 år senare" där han berättade att han varit tillbaka två gånger till, en gång var hans adoptivföräldrar med.

Fråga;
- Är det någon som hittat sina adoptivföräldrar. Hur var det, och hur är er relation idag?
- Jag vet att man inte har nåt ansvar gentemot sina bio-föräldrar men det skulle klinga illa i mina öron om jag gav mig ner o letade efter dem, hittade dem i en liten fattig by, och sedan inte hjälpte dem. Jag vet inte om jag är kapabel att ta det ansvar som DOM kanske tycker att jag borde (ekonomiskt främst) så det har lite hindrat mig från att söka.
Hur känner ni det om sånt.
- Skulle ni ta med er era adoptivföräldrar till era bio när ni hittat dem?
- Hur mycket tid och pengar skulle ni kunna/vilja lägga rent praktiskt för att hitta dem?

Jag skulle gärna vilja ha det där fotot jag skrev om nedan, och jag skulle bli glad om någon biologisk familjemedlem hittade mig, men jag har nog inte tillräckligt mycket vilja att själv lägga ner tid och pengar på att leta.

Några frågor, mest av nyfikenhet.
Svar på tråden: Såg ni dokumentären i onsdags

Kanske rätt ovanligt

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
situation, ju mer jag pratar med adopterade. Min bio mamma hittade oss, jag och min syster när jag var runt 6 år. Först åkte min mamma (adotivmamma) själv till Korea, vi var ju inte så gamla. Sen åkte vi med mamma till Korea -89. Det var en märklig känsla. Alla ser ut som du men ändå passar du inte in. Jag är jättelik min biologiska mamma. Min lillasyster är lik våran biologiska pappa. Vi bjöd biomamma och hennes 2 barn från sitt nuvarande äktenskap till Sverige -91. Dessvärre har hon mått väldigt dåligt och inte velat ha någon mer kontakt med oss sen -97. Hon har tydligen skiljt sig ännu en gång. Har haft kontakt med moster och våran halvsyster där borta.
 

Artiklar från Familjeliv