Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Personnummer

Skrivet av Mia
fattar egentligen inte varför man som adopterad ska ha ett personnummer som är som de som har invandrat.
Jag skulle gärna kunna ha en första siffra som betyder att man är utlandsadopterad dock inte invandrad.
Svar på tråden: Personnummer

Nä ,

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
jag fick reda på det också för ett tag sen. Tycker det är mycket konstigt.
 

eller

Skrivet av  Mia
NIAN betyder egetligen "utlandsfödd"
 

Men

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Min man som blev svensk medborgare när han var runt 20 år, har inte det. Fast han är i och för sig från Island, kanske annorlunda då? Men på Island har man inte dom 4 sista siffrorna, så dom fick han här. Tycker nog han har invadrat mer än jag.
 

Jag hade fel

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Pratade med Gardar om det, och han har tydligen också en siffra i sitt. Tänkte inte på att han var kille.
 

Varför så viktgt?

Skrivet av  Emmis
Ärligt??
Spelar det ngn roll vad man har för siffra på stt personnummer!! Det kanske helt enkelt inte gör skillnad på invandrare eller adopterad, då man i grund och botten inte är född i sverige..
 

Nä,

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
jag skiter väl i det. För mig spelar det ingen roll. Men att upptäcka nya saker är viktigt. För mig!!!
 

Okk

Skrivet av  Emmis
Ja ok, jag mena inget illa. Men det lät som ngt du hade emot det negativt. Att fråga är viktigt. För mig!!
 

Tror absolut

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
inte att du mena något illa. Men bara för att jag tycker att något är konstigt, betyder det inte för mig att det behöver vara något negativt. Men jag håller med dig, siffrorna är inte viktiga. I alla fall inte för mig. Fast själv tycker jag däremot, att det är en viss skillnad på att vara adopterad eller invandrare. Det vi har gemensamt är att vi inte är födda här. Det var så jag tolkade Mias inlägg...
 

Fast det har..

Skrivet av  Jojo
man väl slutat med numera?! Har för mig att alla, både svenksfödda och invandrade nu får slumpmässiga personnummer. För att försvåra om någon vill spåra vissa ursprung. Så nu kan man inte heller se att de som har lika siffror är födda på ett visst ställe.
 

Min man

Skrivet av  Sonya
som fick svenskt personnummer för 5 år sedan (han är dock inte svensk medborgare, men skriven här o har permanent uppehållstillstånd) han fick ingen 9:a i numret.
 

Har slutat med det nu

Skrivet av  Marija
Förut var det indelat efter var man föddes. (00-02 för Stockholm tror jag, och de på 9 var "reservnummer")
MEN det finns givetvis undantag! Under perioder då väldigt många barn föddes så räckte inte siffrorna till. Tex så börjar både min mammas och pappas på 9! (Födda 1945)
På 90-talet slopade man detta helt, så nu får både nyfödda, adopterade och invandrare helt slumpmässiga siffror!
Förstår att man kan tycka det är lite dumt att det måste framgå av personnumret att man är utlandsfödd, men som sagt behöver det inte betyda det, man kan ha varit född under en babyboom också. :-) Sen så tror jag inte att det är så många som känner till vad siffrorna står för ändå.
 

ej så nu

Skrivet av  Vera
Jag har två adopterade barn och de har inget speciellt "invandrar-födelsenummer"... Numera får de ett slumpvis utvalt nr. Bra !
 

Artiklar från Familjeliv