Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag funderar på att adoptera ett barn ensam...

Skrivet av Knasen
Vad känner ni som vet hur det är att vara adopterad gällande detta?
Jag kan inte få barn på naturlig väg. Försökte i 2 år med mitt x, fick efter undersökningar veta vad felet var och att det var hos mig felet var. Är nu ensam, hittar ingen partner, längtar efter att bli mamma. Vad anser ni om detta?
Svar på tråden: Jag funderar på att adoptera ett barn ensam...

Jag tycker inte det är fel

Skrivet av  Sonya
Men det är nog svårare att få igenom en adoption ensam än om man har partner.

Som adopterad har jag inga problem med att folk vill adoptera på egen hand, kanske för att jag också hade såna funderingar för många år sen, då framtiden med partner inte såg alltför ljus ut.

Inget säger ju att du inte blir en bra förälder för det. Men man måste ha i åtanke att det inte är enkelt att vara ensamstående, men å andra sidan finns det ju inget som säger att ett förhållande håller hela livet bara för att man adopterat ett barn ihop. (Och du kan ju precis som alla andra träffa en man att leva med efter att du fått ett barn...)

Jag tycker du skall kolla upp möjligheterna. Men tänk mycket igenom ditt beslut. Du kommer ju få gå igenom alla upp-och nergångar under adoptionen utan en partner också. Det kan ju som bekant ta ett tag. Du kan väl kika in på "Vänta barn/Adoptivbarn" också.

Men räkna med att folk kommer höja på ögonbrynen...Det finns många som har åsikter när man ska bli förälder, och gör man nåt som frångår den klassiska svensson-stilen, så går det inte omärkt förbi.

Lycka till.
 

Tycker som dig

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Tycker det är viktigare hur man är som förälder, än om du lever i ett tvåsamförhållande. Fast i dagens läge kanske man kan undra vad Svensson och kärnfamilj är? Det spelar ingen roll vad det än är, så finns det alltid folk som ska lägga sig i eller höja på ögonbrynen.
 

Tack Åsa för ditt svar,

Skrivet av  Knasen
Det betyder en hel del att ni ville ge er åsikt på det hela.
 

Åh tack så oerhört mycket för ditt svar,

Skrivet av  Knasen
Jag har kollat upp mina möjligheter lite och det verkar som om det kan gå....men jag tänker inte förhasta mig. Jag ska ta det lugnt, låta detta mogna iannan jag beslutar mig. Jag ska heller inte ha bråttom för jag är inte mer än 30 år. Jag har tagit reda på att vissa länder godkänner att man som ensamstående adopterar. Tack för dina kloka ord och tips !!
 

Håller med Sonya och Åsa...

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Visst kan du adoptera som ensamstående, en bra ensam mamma är bättre än två dåliga föräldrar. Men visst underlättar det enormt om man som ensamstående har ett bra socialt nätverk som gör att man kan få avlastning då och då. Har man bra kontakt med de blivande morföräldrarna brukar detta inte vara något problem! :-)

Lycka till
Lisa
 

Känner en som

Skrivet av  Jojo
adopterat som ensamstående. Hon är mycket nöjd med sitt beslut, hennes liv har fåttt en helt annan mening. Som flera redan skrivit måste du dock tänka dig för eftersom dett trots allt är jobbigare att vara ensam förälder. Ingen att bolla jobbiga beslut med, ingen som kan hjälpa till med dagishämtning om det kör ihop sig etc.

Du kan dock förbereda dig på en tuff process har jag hört. Frågor som tex varför du inte går ut på krogen och blir gravid med ett one night stand istället kan komma upp. Du kan även behöva svara på frågor om vad som händer med barnet om du skulle avlida. Detta enligt väninnan.

Själv tycker jag att det är modigt, starkt och beundransvärt att adoptera som ensamstående!
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv