Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöjor av tyg...

Skrivet av Lisa m. Aimee
Jag har köpt tygblöjor... Tänkte att hon skulle bli lite mer medveten om sitt kisseri. Jag vill ju inte forcera henne att gå på potta, men å andra sidan vill jag ju inte att hon ska springa runt i blöjor tills hon blir 5 år...

Men jag måste nog erkänna att jag tilltalas av tanken på något som är mer miljövänligt. Dessutom känns dom ju så MJUKA! Men det blir nog mer bulligt i byxorna än med pampers... Har funderat tidigare på att prova tygblöjor när Aimee var mindre, men sambon är kraftigt EMOT blöjor av tyg... Det får bli mitt eget lilla projekt... Fast det hade varit kul att bara lägga fram tygisar och gömma de vanliga och studera hans reaktion! :-) *skadeglad*

Fast ska man få det att bli billigt ska man nog börja tidigare. Ett paket med 6 st vikblöjor i flanell kostade 199:- och ett par ytterbyxor (natt) kostade 159:- och rispapper kostade 49:- för 200 st. Rispapper kan nog vara bra, men jag erkänner villigt att jag tänker försöka passa in tygblöjorna på dom tider där det är MINST troligt att hon bajsar... :-)

Är det någon mer här som har provat tygblöjor på sina barn? Om detta test faller väl ut skulle jag möjligen kunna tänka mig att använda det till nästa barn (om det nu blir någon mer...).

MVH Lisa
Svar på tråden: Blöjor av tyg...

Jag ville också prova...

Skrivet av  Birgitta med Moa
men sambon totalvägrar. Både för miljöns skull och för bebisen. Du får berätta hur det går och vad han tyckte om det när ni har provat. Så kan jag kanske också övertyga min. Jag har gett upp för länge sedan men om ni tycker det funkar så kanske jag får nya bra argument. Särskilt om han var emot tidigare.

Min mamma berättade att jag var torr en bra bit innan jag fyllde två (!) vilket jag antar måste vara tidigt om det hade varit idag. Moa är 15månader nu och jag kan inte tänka mig att hon skulle vara torr vid två. Det är ju det där med blöjorna att de inte känner när de blir våta.

Hoppas att det går bra! Som sagt håll oss uppdaterade här med hur det fungerade.
 

Hej Lisa

Skrivet av  Sonya
Kul att se dig här igen...

Min mamma försökte få mig att använda tygblöjor när Julia var liten, men det föll på att vi inte hade egen tvättmaskin i lägenheten. Det bör man nog ha. Desutom hade ett grannbarn tygblöjor, och jag måste säga, miljön o babyn till trots, - vanliga blöjor är klart smidigare.

De där yutterbyxorna han hade var 1. inte snygga 2. kapslade in huden väldigt, och när man tog av dom så stank det något ofantligt.

Därför var det inte aktuellt när barn nr. 2 kom, fast vi hade egen tvättmaskin vid det laget...

När det gäller bulligheten - så sitter inte blöjorna lika snyggt i kläderna som vanliga.

Fast nog får du väl testa - du kanske tycker det är jättebra.

Däremot behöver du nog inte vara orolig att hon har blöja till hon är 5. Julia är helt blöjfri nu, även nattetid, och hon känner sig så stor.
Filip kissar på pottan, då och då, men visst händer det olyckor också. Mesta tiden har han ju blöja...

Jag ska försöka maila dig snart...
 

Liten rapport...

Skrivet av  Lisa m. Aimee
Nu har jag haft tygisar ett tag, fast i ärlighetens namn är de inte sådär jätteanvända... :-)

Jag har använt dem på eftermiddagarna när vi varit hemma, men inte när vi ska iväg eller på natten. Det har inte varit så svårt att lära sig sätta på dem, och jag tycker bara att det blivit lite bulligare än med vanliga blöjor, men de blir ju fort våta. Ytterbyxan har fungerat bra tycker jag.

Vanans makt är dock stor och jag antar att det skulle vara ganska bökigt om man enbart skulle köra med tygisar...

Lisa
 

Artiklar från Familjeliv