Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vart vänder man sig?

Skrivet av Smålandspappa
Om man vill ta reda på ens biologiska föräldrar..är det skattemyndigheten eller vad?

Och kan man göra detta utan att b-föräldrarnas vetskap eller får dom meddelande att någon har gjort förfrågan på dom??
Svar på tråden: Vart vänder man sig?

är du adopterad inom landet

Skrivet av  Elena
så är folkbokföringen ett bra ställe. Vad jag vet får b-föräldrarna inte reda på något. AFO är en förening för svenskadopterade och fosterbarn.

Är du utlandsadopterad kan du vända dig till NIA (www.nia.se), kommunen där föräldrarna bodde vid adoptionen och/eller organisationen som förmedlade adoptionen.

Lycka till!
 

Hmm....

Skrivet av  Smålandspappa
jag är svenskadopterad.

Folkbokföringen? Är det skattemyndigheten eller vad? Hur mycket får man reda på där? Var dom bor, om man har syskon osv osv ?

Soliga Smålandshälsningar
 

Kolla länken

Skrivet av  Elena

På AFO skånes hemsida verkar det finnas allt man behöver veta. Titta speciellt på denna sida:
http://home.rixtele.com/~celine/nyckel.html

Men vore det inte enklare att fråga dina a-föräldrar? De måste ju ha dina adoptionspapper!

För mig är det en självklarhet att alla papper som har med adoptionen att göra tillhör min dotter, liksom all information om hennes biologiska släkt som vi fick i landet. Tycker inte era föräldrar så?
 

Nää det är inte enklare

Skrivet av  Smålandspappa
av den anledningen att de har inget kvar...allt är slängt sedan många år. Antagligen tyckte dom inte så.

Dessutom har jag fram till 38 års ålder varit fullständigt ointresserad (var 1 och ett halvt när myndigheterna tog han om mig.)

Jag INTE intresserad av någon träff - endast intresserad av OM jag har några syskon eller inte.

Jag kommer inte söka upp någon men jag vill ändå vara mentalt förberedd på att kanske, kanske någon kan söka upp mig någon dag.

Nattliga smålandshälsningar

Ps. tusen tack för dina svar...ska kolla länken. *vinikvinki*