Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som lyssnade på dialog?

Skrivet av Emma med Tova
I söndags och måndags gick det ett intressant program på p1 som hette dialog - hur gick det sedan. Det var en flicka som för 15 år sedan ringde in till ett program i radion och pratade med en psykolog. Då som tonåring hade hon funderingar kring sin bakgrund som "hittebarn" i Korea som adopterades till Sverige.

Sedan dess hade det hänt mycket, bla hade hon fått ett brev om att kontakta adoptioncentrum. De hade då fått nya uppgifter om hennes bakgrund, från hennes biologiska pappa. Historien som hade följt med henne visade sig inte alls stämma, utan hennes biologiska farmor hade lämnat in henne hos polisen som ett hittebarn, då föräldrarna var unga och pappan låg i det militära.

Jag och sambon pratade en del om programmet och jag förstår honom faktiskt att han skulle inte vilja få veta mer. HAn är ett hittebarn i Korea och att helt plötsligt få ändra sin bakgrund måste vara jobbigt även om det kan vara skönt att få veta.

Hur känner ni som också är hittebarn, hade ni enbart blivit glada över att få veta mer om er bakgrund?
Svar på tråden: Någon som lyssnade på dialog?

Jag är i och för sig inget

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
hittebarn. Men min historia ändrades rätt mycket sen min biologiska mamma tog kontakt med oss i alla fall. Visade sig att hon inte alls var död och att hon inte ens visste om att vi var bortadopterade. Vem som skrivit på våra adoptionspapper vet jag inte.
 

Artiklar från Familjeliv