Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga till er:

Skrivet av Sonya
Hur tror ni att era liv skulle se ut idag om ni inte hade blivit adopterade av någon, utan blivit kvar där ni var innan ni adopterades (barnhem i de flesta fall)?

Svar på tråden: En fråga till er:

tja mycket svår fråga.

Skrivet av  Anna m Michaela -9912 & Erik 040102
Skulle nog blivit omhändertagen trots allt. ( Min biomamma var ung och ogift. 17 år. och hennes föräldrar ville inte veta av mig. )
Utstött från dom flesta håll och kanter.
Min biopappa hade nog fått ett helvete. ( Han var gift och hade redan barn )
Barnhem fanns nog som allternativ..
 

Ärligt talat

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
tror jag det hade varit ett rent helvete. Min biofarsa var alkoholist och slog både mig och lillsyrran. Dessutom hade jag inte kunnat acceptera det förtryck det är mot kvinnorna i Korea. Fast å andra sidan hade jag varit kvar hade jag ju inte vetat något bättre.
 

Jag glömde ju att svara själv:

Skrivet av  Sonya
Jag hade nog blivit kvar på barnhemmet, och med tiden hjälpt de yngre barnen.
Träffade en tjej när jag var där ´93, och hon var 10 år äldre än mig, och hade tagit hand om mig när jag bodde där. När jag träffade henne var hon gift med en man med jobb, och de hade två barn. De hade nyligen flyttat in i en lägenhet. Väldigt liten, men hon var så stolt att kunna få visa oss den.
Det mötet har följt med mig sedan, man har ju alltid undrat hur de andra barnen fick det - de som blev kvar. Det kändes skönt att veta att åtminstonde en fick det bra. Med sina mått mätta - hon var nog stoltare över sitt än jag var över mitt liv just då.
Kanske hade jag också varit gift och haft en massa barn.

Eller så hade den medfödda sjukdom som upptäcktes när jag var i skolåldern gjort att jag inte levat idag.
Hårt att tänka på, men ett faktum.
 

Tja,

Skrivet av  Birgitta med Moa
jag placerades ju hos fostermamma de få månaderna innan min adoption men jag kan tänka mig att även ja hade hamnat på ett barnhem annars.

I det patriarkaliska Korea hade jag antagligen inte haft chans att studera, skaffa mig en karriär och ett bra jobb. Jag hade kanske inte kunnat gifta mig och skaffa barn eftersom min far inte ville kännas vid mig och blodsband till fadern är mycket viktigt i Korea. Kort sagt hade jag inte haft det liv jag haft idag och kommit att förvänta. Jag är tacksam för den här chansen.

Men nu tycker jag att Korea som är på väg upp bland I-länderna borde ta sig i kragen och ta hand om de egna barnen istället för att förlita sig på adoptioner och barnbyar. De borde göra upp med sitt patriarkaliska förflutna. Det kan jag säga utan att för den sakens skull vara emot internationella adoptioner.
 

Har

Skrivet av  Magnolia
absolut ingen aning.Kanske hade jag blivit kvar på barnhemmet jag flyttades till efter att ha hittats på sjukhustrappen.

Ibland kan jag undra om jag hade varit lyckligare om jag inte kommit hit.Mer "hel", om nu någon förstår vad jag menar.

 

oj..

Skrivet av  Jojan å Elias
jag vet inte hur jag hade haft det,om jag ens levt. Var sjuk som liten. Tror jag hade haft det fattigt...

Hade kanske varit kvar hos min biologiska mamma och levt fattigt eller kanske hon "lämnat" mig någonstans pga hon ej klarade att ha fler barn
Jag vet faktikst inte.... bara att jag är SÅ GLAD, STOLT, LYCKLIGT att jag fick komma hit!
 

Artiklar från Familjeliv