Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå tidigt avancerade barn... *länk*

Skrivet av Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 aug
http://artakiane.com/akiane_art.htm

Kram!

Ann, vars dotter skriver familjens olika namn, några kompisars, och kan "grattis från". :o) Vet också namnet på bokstäverna.
Men räkna är hon usel på! Fram till fyra sitter som berget, men trots julkalender, så kan det fortfarande komma "oll" efter fyra! Hjälper man henne på traven, så klarar hon sig fram till tolv, typ...
Svar på tråden: Apropå tidigt avancerade barn... *länk*

och jag som var stolt över

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
Birk: http://wiveka.vanrillaer.com/SV_om_oss_birks_bus.htm
 

Fniss... det va lite skoj...

Skrivet av  Nadja m Benjamin-91 Sunniva-01 Tilia-04
med tandfén som inte fick göra sitt jobb. Hoppas Birk inte fick ont i magen iaf?

Va duktig Birk är. Sunnis kusin som nu är 6 år kan nog inte ens så mycket. Jag märkte när hon var här senast att hon och Sunni kan ungefär lika mycket i bokstavsväg och då har hon ändå gått 1 termin i förskoleklass. Och jag tror inte att hon är sen på något vis. Och där ser man hur förmågan och intresset skiljer sig åt väldigt mkt under barnens första år. När de sen kommer upp i klasserna, tror jag att det inte blir lika påtagligt längre.
 

Tjusigt

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
och bra jobbat.

Hur löste det sig med tandfén nu då?
 

Klart att tandfén har järnkoll

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
senaste tanden tappade Birk hos mormor och morfar så den försvann när morfar dammsög. Skulle tanfen ha bevis skulle det inte bli många guldpengar.
 

Samma gjorde Maja.. svalde tanden..

Skrivet av  Anette,Albin010323+Maja-97
vi satt och åt ostbågar en kväll... rätt som det va så tyckte jag hon såg annorlunda ut...
Men hon bara åt och åt... tillslut bad jag henne titta på mej och gapa.. och jo då... tanden va borta och han hade inte märkt något... :-)
 

Vilka fantastiska porträtt...

Skrivet av  Nadja m Benjamin-91 Sunniva-01 Tilia-04
den tjejen har gjort. *imponerad*

Och jag är inte helt förvånad över att Lovisa är så duktig med det skrivande språket, med tanke på att hennes mamma är svenskalärare. :) Men imponerad är jag ändå! :)
Sunniva har skrivit sitt namn några få ggr och kan vissa bokstäver (de flesta, tror jag), men är mer intresserad av siffror. Räknar mycket och kan faktiskt slå telefonnumret hem till kusinerna efter att morbror Lasse visade det en gång på julafton. :) Men så ligger ju mammas o pappas intresseområde mer åt det matematiska oxå. ;)

hälsar
Nadja, som nu försöker lära dottern mobilnumret ifall hon skulle komma bort på junibacken igen...:()
 

Ojoj!

Skrivet av  Helena m. Hanna & Lillasyster M... 17/11
Vilken tjej att rita fint - wow!

Hanna fullkomligt äääälskar bokstäver just nu, och ritar gärna också. Hon har precis börjat kunna färglägga lite mer noga "innanför strecken". Hon fick Fem myror-filmen i julklapp och den är favorit!! Och jösses vad hon lär sig av att titta på den!

Häromdagen knåpade hon ihop sitt allra första brev (till mormor och tackade för julklapparna!). Jag sa vilka bokstäver hon skulle skriva och hon plitade mycket koncentrerat ner dem. Hon tycker det är så kul, så jag känner inte att vi pressar henne på något vis, som en del kan tycka.

När det gäller räkning så kan hon räkna ända till tjugonitton... :-)!
 

Artiklar från Familjeliv