Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu kan Vincent åka skridskor

Skrivet av Bea m. Vincent & Herman
Igår köpte vi skridskor och hjälm till honom och idag var det dags atttillsammans med en mamma som inte stått på ett par skridskor på minst 12 år, en pappa utan grillor och två av mammas och pappas vänner (som io alal fall åkt skridskor de senaste åren) att äntra isen. Vincent var väldigt nyfiken och hittade snabbt balansen. Började att åka med en pinne i handen som stav och stapplade sig fram. Efter ca 5 minuter hade han kommit fram till hur man tog små skär och åkte sen lyckligt länge. Ramlade bakåt en gång och fick ont i rumpan, lärde sig snabbt att parera fallen eller kasta sig framåt och ta emot med händerna eller sätta sig på knä.

Klart impad över hur snabbt han lärde sig.

Herman var lite trött och bara hängde i mina armar när vi försökte hjälpa honom att hitta balansen så vi satte oss i en snödriva för han höll på att somna. Han fick vila i min famn i ca 15 minuter men sen ville han prova att åka. Jag ställde ner honom på isen och skulle ta tag i honom under armarna. "Nä mamma släpp" sa han och började föriktigt stappla iväg på isen med små små steg och pytteskär. En mycket stolt Herman spatserade omkring på isplanen och log med hela kroppen. Men plötsligt satte tröttheten in och han somnade nästan stående så då for vi hem till vännerna och åt middag (efter att H hade fått sova en stund). Summa summarum en härlig dag ute med 2 stolta barn och 2 imponerade föräldrar, ja kompisarna var ju imponerade de oxå.

Lite bilder finns på http://www.ludd.ltu.se/~bea/temp/skridsko050109/
Svar på tråden: Nu kan Vincent åka skridskor

kul att se

Skrivet av  patricia med Emma-01+Emil-04
och vad duktig han är då!!
Men det som impade på mig..var att du hade hjälm med!! HEJA!
kram
 

Jag var inte på bild alls

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman
Det var kompisen Linda. Tyvärr hade jag glömt min hjälm hemma så jag fick vara dålig mamma idag. Men jag satt mest i en snödriva. I fortsättningen kommer jag alltid ha hjälmen på.
 

jaha!!

Skrivet av  patricia med Emma-01+Emil-04
asg.
jag som trodde att det var du LER!
 

Föresten en bild är jag ju på

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
sitter med lilleman i famnen i snödrivan men det är så mörkt kort att det inte syns att det är jag :-)
 

Vilka duktiga killar

Skrivet av  Marie m. Ebba-01 + pyret bf 19/1-05
roligt att åka skridskor. Ebba har fått ett par skridskor också så vi har tänkt att testa det i helgen. Tyvärr så kan ju inte jag åka med henne riktigt än så premiären får bli med pappa.
 

Vilka duktiga killar

Skrivet av  Marie m. Ebba-01 + pyret bf 19/1-05
roligt att åka skridskor. Ebba har fått ett par skridskor också så vi har tänkt att testa det i helgen. Tyvärr så kan ju inte jag åka med henne riktigt än så premiären får bli med pappa.
 

Imponerande!

Skrivet av  Lilla Anna & Maja
Vilka jätteduktiga killar! Jag blir verkligen imponerad!

Åh vad härligt med snö!! Här regnar det, och har gjort i ett par dagar nu. Trist.

Ha det bra!
 

En till som kan.

Skrivet av  Pia & elinor 01 + Robert 96
Och jag blev som du lika imponerad på hur snabbt det går att lära sig. Så är det inte för mig :)
Elinor var ute första gången och ramlade och grinade. Och hade inget större sug på att åka, bara käka papparkakor som vi hade med oss.*ler*
Märkte att det nog inte skulle vara lika lätt att få henne motiverad att testa mera, som det var med storebror när han var liten.Han gav aldrig upp.
Trodde jag ja....
Nästa gång vi var ute så stapplade hon runt och höll mig i handen, tills jag sa...prova själv. Hon "gick" iväg på sina skridskor och sen fick jag inte hålla mer. Och hon klarade t.o.m att ta sig upp på dom själv när hon trillat omkull.Och hon ville inte hem. Åka mer.åka mer...

Dom börjar bli stora våra små parvlar. Och duktiga.

Nu är det bara skidor vi skulle behöva lära oss. Jag och barnen alltså.
Kram Pia
 

Kul att det gick vägen andra gången

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Skidor är något vi skall prova på här hemma oxå. Skifix här i stan hyr ut skidor så vi slipper köpa. Man kan hyra ex. över en helg.
 

Vilka duktiga killar

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
klart imponerad över att de lär så snabbbt.
 

Den som ändå kunde åka skridskor.. :-(

Skrivet av  Anette,Albin010323+Maja-97
Här är det storm, regnar och 10 grader varmt.. vilket det har vart i snart 2 veckor... så någon is finns inte.. och absolut ingen innomhusbana...

Förra året åkte vi skridskor, allihopa... men det hade ju vart trevligt om man hade kunnat gjort det nu i år oxå...
Vi sitter här nere och hoppas på kallt, snö och is...
 

Wow, imponernade

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
vilka duktiga killar båda två.
Här vet jag hur det kommer låta första gången, som första gången Robert åkte skidor. Mycket mamma jag kan inte och stånk och sön trots att det går. Robert lärde sig snabbt med skidorna så vi får väl se om det blir tillfälle med de nya skridskorna också. Väntar på att det skall frysa på istället för de 5-10 plusgraderna vi har här.
 

Artiklar från Familjeliv