Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sängfunderingar

Skrivet av Tea m Totte 11/5-01
Vi ska flytta på lördag och Totte får då en ny säng utan kanter. Nu har han en utdragbarsäng med en låg kant så han inte rullar ur sängen. Jag hör ju då och då hur han bonkar in i kanten när han sover, så jag vet inte om han klarar att sova i en säng utan kanter.

Har era barn säng med eller utan kanter?
Om ni har utan, hur många gånger har barnet ramlat ur i sömnen?

Vi har inte möjlighet att förvara en madrass under sängen för att dra fram på golvet på kvällen som säkerhet. Hur skulle ni ha gjort?
Svar på tråden: Sängfunderingar

Utan...

Skrivet av  Anette,Albin010323+Maja-97
men eftersom Albins säng först stod med ena sidan mot väggen... och sen flyttade vi den så den står rakt ut från väggen.. så ramlade han ner på den sidan där väggen tidigare varit.. :-)

Så Pontus byggde en kant... på den sidan..
Så han har en sida utan och en med.....
Dessutom när jag ligger brevid honom i hans 90 säng.. så behöver han en kant.. ;-)
 

Dante fick stor

Skrivet av  AnDante & Meja
säng utan kanter när han var runt två år. Tror han ramlat ur en enda gång. La ett täcke under madrassen det första som gjorde att det blev lite högre åt den sidan som inte stod mot väggen.

/Anna
 

Vincent har sovit i sin säng

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
som är en vanlig ganska hög våningssäng (dvs benen på nedre delen är höga) sen han var ca 2 år gammal och visst har han dröst i golvet någon gång då och då så ett par stora golvkuddar nedanför hade vi i början. Men nu var det väldigt längesedan.
 

Robert har en

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
växasäng från grannen med kanter som står i hans rum. Men oftast sover han i vår säng och har 2 ggr udner dessa år trillat i golvet.

Jag tror att som för Robert så känner de på något sätt i sömnen om de börjar hamna utanför sängen och lägger sig då till rätta, även om de brukar banka in i kanten på en säng med.

Det går nog jättebra. Här har vi istället problemet att Robert lägger sig på Aliette i sömnen så hon börjar skrika. Hon msåte ligga mellan oss, annars tillar hon ur sängen *ler* JAg msåte se över sovarrangemanget. Robert vill sova med mig och Aliette sedan kort efter hon kommit hem.
 

Utan...

Skrivet av  Marie
kanter har min flicka. Det går jättebra, hon ramlar inte ur sängen. Försök och bulla upp madrassen så att det blir som en kant. Ta tex en filt eller en kudde att lägga under. Blir det för tokigt så får du väll ge han den gamla sängen igen och vänta ett tag till med större säng.
Lycka till!
 

Stor säng

Skrivet av  Ulrika m Emil + BF 13/3
Emil har en stor säng och har haft det sedan han började klättra ur sin spjälsäng vid 1.5 års ålder. Det är en fullstor säng 90x200 utan kanter. I början la jag lite kuddar nedanför ifall han skulle ramla ur men det har han aldrig gjort så nu är kuddarna borta sedan ett par år tillbaka.
Han ska snart få en ny säng när vi ska renovera hans rum. Det kommer att bli en halvhög våningssäng, bara två trappsteg, men du är det en liten kant i alla fall.

Om du inte vill riskera att han ramlar ur sängen så bulla upp med någon kudde under madrassen så det bli en liten uppförsbacke vid sängkanten. Annars finns det kanter att köpa som man viker under madrassen och sedan upp om du förstår vad jag menar! Barnens Hus har dem bl a.
 

vi har knött in...

Skrivet av  LenaP & Wilda
...en filt eller kudde under madrassen så att den sidan är upphöjd. Detta funkar trots att Wilda även är en vilde när hon sover :-)
 

Egen stor säng...

Skrivet av  Pia & Elinor 01 + Robert 96
har Elinor. den har hon haft sen jag tog bort spjälsängen. I början bullade jag upp med kuddar under kanten på bäddmadrassen men nu behövs ingenting. Hon har ramlat en gång men då sov hon bara vidare.
Pia
 

Artiklar från Familjeliv