Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tidsbegrepp - vad förstår era barn?

Skrivet av Kristina&Linus +tvåan 23/11
Frågvis i kväll, hoppas att ni ursäktar *ler* Linus förstår begreppet "i morgon" och att det blir "idag" när man har sovit.
"Senare", "snart" och "om en liten stund" förstår han så till vida att han vet att det är något som inte ska hända med en gång.
Men längre tidsbegrepp än så, har några av era barn kläm på det? Typ "Om några dagar" eller liknade?
Svar på tråden: Tidsbegrepp - vad förstår era barn?

Nej det har han inte...

Skrivet av  Mia&Ludvig29/12
Bara att det blir godis på lördag*S*
 

Nja...

Skrivet av  Jossan & Neo
"Senare" och "om ett tag" förstår han, men jag tror inte att han kar kläm på "i morgon" eller sådana mer abstrakta saker....
 

Njäää, han vet

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
att "imorgon" är när man har sovit,och så, men jag vet inte hur väl förankrat i "tidssystemet" det är...
 

Ebba har koll på dagarna

Skrivet av  Malin 2 + Ebba f. 21/12
på något sätt...
Hon vet att hon går till Mooredale på onsdag och torsdag. Så typ på tisdagar kan hon säga Ebba go Mooredale. Jag säger nej inte idag imorgon. Hon svarar Oh Ebba go Mooredale tomorrow wednesday?...
Hon tycks ha koll på att andra dagen på Mooredale går vi också till Svenska Kyrkan och sjunger.
Senare - beror på. Inte nu svarar hon later.
En annan dag. Ja det är en annan dag...

 

Marcus har lite koll

Skrivet av  Denise&Marcus2/12-01 bf30/5
Han vet vad imorgon är och senare fast man får hjälpa lite genom att säga tex efter barnprogramen osv.
Det längsta tidsbegrepp han har förstått är nog när vi pratat om bebisen och sagt att den ska komma ut i sommar, så när det blev lite varmare för ett tag sedan och han fick ha "sommarbrallor" på sig så sa han att nu ska bebisen komma.Så det hade han tydligen fattat.
 

Näe

Skrivet av  Caroline&Ellen020101&Olle 040312
Men om jag säger till Ellen - På lördag, vad händer då? SIMMA! säger hon. Likadant med måndag. - KYRKIS! och så tisdag - DAGIS!

_Jag har försökt förklarar "imorgon" för henne med att "först ska man sova en hel natt SEN bli det imorgon" Hon brukar nöja sej med det.
 

Artiklar från Familjeliv