Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

allergisk reaktion på Alvedon?

Skrivet av Tezz & Kelly 27/7
Någon som känner till barn som är allergiska mot Alvedon.
Inte förrän idag hittade jag sambandet med att Kevins ögon svullnade upp och han började klia sig.
Det är direkt efter han fått Alvedon.Typiskt han som har sån feber.
Har varit uppe på apoteket och köpt flytande Alvedon med jordgubbssmak.
Pratade med sjukhuset som säger att jag måste få i honom minst 800 ml per dygn annars måste vi få honom inlagd med dropp. Ska ta tempen på honom tre gånger per dag. För en kvart sedan hade han 40.4 och det har han haft sedan förra fredagen.
Det blir förmodligen sjukhuset på söndag igen. Fast de säger att det BARA är en förkylning med feber.
Men jag vägrar tro att det bara är det, jag vill att de undersöker honom mer grundligt.
För inte ska barnen ligga helt däckade så här länge i 40graders feber?
Svar på tråden: allergisk reaktion på Alvedon?

Snarare mot jordgubb då....

Skrivet av  Jennie, Elin & Lukas
Kan ju vara mot Alvedon men jag skulle nog mera tippa på jordgubbs-tillsatsen iså fall!
Hoppas att han kryar på sig snart!!!
 

åh, jag snurrade till det helt

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
Har haft vanlig Alvedon UTAN jordgubb hemma. Det var det som han blev svullen av.
Idag har jag köpt flytande PANODIL MED JORDGUBBSSMAK. Han fick det var ett tag sedan och verkar inte ha reagerat
 

Aaah, okej, ja men dåså!

Skrivet av  Jennie, Elin & Lukas
Då kan det väl mycket väl vara alvedonet? har aldrig hört det innan men man kan ju vara allergisk mot andra läkemedel så varför inte?
 

läste på FASS

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
och där stod att sällsynta biverningar var just allergisk reaktion.
Men det är ju typiskt att det ska drabba just Kevin
 

jag vet en tjej

Skrivet av  Zara
vars dotter är allergisk mot alvedon, dottern får HÖGRE feber av alvedonen!
 

högre feber?

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
Det låter ju helskumt.
Känner mig som en bov som gett Kevin Alvedon när han nu uppenbarligen inte tål det.
Hoppas på bättring nu när han fått Panodil istället
 

Vad typiskt!

Skrivet av  Malin med Tilde & Nora
Vilken otur han har stackars Kevin!!!
Skickar många kramar till honom och håller tummen för att _nu_ får det vara nog! :)
 

Usch!!

Skrivet av  Lena&Michelle
Stackarn!!! Åk du in med honom i helgen om du tycker det känns bäst. Det kan ju inte vara bra att ha feber så länge o så hög dessutom!!
 

hmmm

Skrivet av  Linda & Filip
frågan är då om det är paracetamol eller någon annan substans i Alvedonen??? Paracetamol finns ju även i Panodil...
 

när jag ringde upplysningen på sjukhuset

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
så sa dem att jag kunde prova med Panodil i stället för den innehöll inte samma konserveringsmedel ( sa hon det?) som Alvedonet
 

bra!

Skrivet av  Linda som jobbar inom läkemdelseindustrin & Filip
Då är nog mot koncerverningsmedlet som det finns kända allergiska ADRs (dvs biverkningarna) och inte mot den aktiva substansen!
 

Har han fortfarande feber?

Skrivet av  Helen och Ellinor 29/8-01
Vad jobbigt med så hög feber i så många dagar, stackars lille Kevin!
Nog måste det vara något annat än en vanlig förkylning. Tycker absolut du ska åka till barnakuten och be dom undersöka honom grundligt. Acceptera inte att dom säger att det är en vanlig förkylning, det måste vara något annat eftersom han haft så hög feber i så många dagar.

Massor med kramar!
 

usch ja

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
Tycker oxå det verkar konstigt.
Men samtidigt tyckte jag de var noggranna när jag var inne.
De tog sänkan och den var ok. Alltså har han ingen infektion i kroppen.
Men jag inbillar mig att det är något allvarigt och blir helt uppstissad.
 

Det låter ju inte klokt!

Skrivet av  Frida och Antonio 2/8
Att han inte blir inlagd på sjukhuset alltså. Jag skulle också kräva en grundligare undersökning. Stackars Kevin som har haft sån hög feber i en vecka nu. Åk tillbaka till sjukhuset och kräv den vård han är berättigad. Jag hoppas att han blir frisk riktigt snart.
Kram!
 

på söndag...

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
...åker jag in igen och kräver att de kollar honom bättre.
Det KAN inte vara bra att ha så hög feber så länge. Dessutom dricker han dåligt och äter ingeting
 

Hej tezz..

Skrivet av  Carina å Melvin 010825
Tycker absolut att du ska åka upp med honom och få honom utredd.. speciellt om febern varit så länge...
Kom ihåg att Birgitta sa(BVC) att om dom haft feber och den hade gåt ner till nästan normal temp igen men att sen febern steg igen snabbt(inom nått dygn) skulle man absolut åka upp.. Hoppas han snart mår bättre.*kram Carina*
 

hej vännen

Skrivet av  Tezz & Kelly 27/7
Ja, man blir ju allt orolig.
tack för din omtanke
 

Artiklar från Familjeliv