Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå rådjur

Skrivet av Kat
Jag har hört att man ska ha gula blommor t ex rosor mm och att rådjuren inte gillar just gula blommo. Stämmer det ?
Svar på tråden: Apropå rådjur

till viss del

Skrivet av  Helena
Det stämmer lite grand i alla fall. Vi har rådjur som äter sin nattmat i vår trädgård. Våra rosknoppar har de ätit upp, flox och kärleksört har de också jämnat till. Man blir så förbaskad och ledsen när man kommer ut och upptäcker förödelsen. Men våra gula blommor har de aldrig ätit av (peppar, peppar). Praktlysing t ex tycker de inte om. Andra blommor de inte äter (åtminstone inte hemma hos oss) är rölleka, salvia, lavendel, kantnepeta, daggkåpa, pioner och löjtnantshjärta.
 

tagetes

Skrivet av  Helena
Glömde skriva tagetes förstås. De är ju också gula och luktar väldigt kryddigt och skarpt.
 

Men smörboll gillar de!

Skrivet av  In vivo
Gul och grann! Jag planterade en planta för tre-fyra år sedan men har aldrig sett annat än knoppar på den - suck!
Bergenia verkar också vara mumsmums för rådjur, och flox.
Men jag tänker faktiskt inte beklaga mig - det finns så många fina blommor som de INTE äter så jag ser inget jätteproblem! Och de hade säkert sina stigar över vår tomt långt innan vi kom dit...

Åh - jag kom just på en till riktig älsklingsblomma: kaukasisk förgätmigej! Otroligt fin blå färg, och inte blir den uppäten heller.
 

Blanda....

Skrivet av  Annika48
in kryddväxter av olika slag i rabatten, många har ju ljuvliga blommor, dessa skyr rådjuret. Mitt kryddlad var det enda jag fick ha ifred. Fick själv detta råd i Karin Berglunds underbara bok Min Trädgård.
Lycka till!
 

Har ni provat dessa?

Skrivet av  Amandas mamma
Jag har provat de där kuddarna som man hänger i träden eller säter i backen som håller sig i flera månader bara man vattnar på dem och de fungerar jätte bra för mig. På min trädgårdstomt så kommer det sällan eller aldrig några rådjur vilket jag tror beror på hunden. För när vår förra hund dog så försvann plötsligt knoppanra här i trädgården.

Däremot i köksträdgården bakom förrådet så har jag provat dessa kuddar och de är jättebra.
 

Artiklar från Familjeliv