Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akleja

Skrivet av Fia
heter visst de fina blommorna vi har i trädgården. Hur får man tag på flera sådana? Köper man "färdiga" på plantskola eller kan man så dem själv? De är så få och glesa, så jag vill ha mer. Resten av växterna är jättetäta, det är en "gammal" trädgård vi har, i stort sett allt är uppvuxet och jättefint, men just aklejorna är inte så många.
Svar på tråden: Akleja

Det finns..

Skrivet av  Lisa & Bella
frö att köpa. Borde finnas på en välsorterad plantskola.
 

man kan köpa både frö och plantor...

Skrivet av  E
finns i alla möjliga färger har jag sett... men det är nog ganska lätta att ta tillvara dom frön du får från dina egna plantor så dom lite mer "kontrollerat" och skyddat så dom tar sig bättre...
 

Föröka själv

Skrivet av  Eva
Samla mogna frö nu när de blommat över och så nästa år. Låt gärna några fröställningar sitta kvar, så kanske de sprider sig av sig själva också. Kaffefilter är jättebra fröpåsar (tips!).

Har du flera olika färger så försök hålla isär dem. Sen kanske du kan byta till dig akleja i andra färger från grannar och vänner. Själv har jag blåa och rosa akleja som blommar tidigt samt helgula och gul-röda som tar vid när de blåa blommat över. I år dök det dessutom upp ett par plantor med mörklila blommor tillsammans med de blåa, hur läckra som helst! Alla blommor kommer ursprungligen från fröer jag fått från pappa och en kompis.

Kom ihåg bara att akleja inte blommar förrän andra året, så första året får man nöja sig med att beundra det vackra bladverket. *ler*
 

Superlätta blommor!

Skrivet av  Anneli
Precis som det framgår i inläggen ovan så är det jättelätt att föröka dem själv.

Det roligaste är dock att det är långt ifrån säkert att fröna blir lika som moderplantan i färg eller ens form. Fröerna bär på massor med gener och dessutom korsar sig sorterna hej vilt med varandra och rätt som det är så slår någon "udda" gen igenom och man får en "ny" färg med annat utseende (kanske utan sporrar eller med många underkjolar) trots att de enda aklejor man hade innan är rosa.

Personligen har jag aklejan som absoluta favorit i trädgården.
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Fia
Måste säga att det låter spännande, ska spara frön nu! *S* Tycker de är jättefina! Kommer väl med rapport om nåt år... *ler*