Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå beskärning av äpplen och päron

Skrivet av Karin B
Så hörde jag på ett trädgårdsprogram i våras (lokalradion) en "expert" som sa att det egentligen är helt fel att beskära äppel- och päronträd på vårvintern som ju de allra flesta gör. Man skall göra det i juli! Någon bra förklaring hade inte "experten" och nu undrar jag om någon (Anneli?) vet mer om detta. Varför är det i så fall bättre att beskära i juli, och vilken skillnad blir det på trädet?
Svar på tråden: Apropå beskärning av äpplen och päron

En annan "expert" (nämligen jag *asg*)...

Skrivet av  Anneli
har en teori.
Fast egentligen har jag läst det nånstans.

Kärnfruktsträd kan beskäras alla tider på året, _utom från det saven börjar stiga och fram till midsommar (då blomning pågår och frukterna börjar bildas). Risken med att beskära på vårvintern skulle alltså kunna vara den, att om man är för sent ute så kan det skada trädet, om saven börjat stiga alltså. Annars kan iaf inte jag se någon direkt anledning till att inte göra det på senvintern. Och att göra det på hösten kan ha sin risk i att väderleken är så fuktig att risken för svampangrepp via de öppna sårytorna ökar.

Men det ska alltså gå utmärkt att beskära äpple/päron nu. Fast det ter sig onekligen enklare att göra det då trädet är kalt, så man verkligen ser hur det ser ut.

Anledningen till att vi av "tradition" gör det på senare delen av vintern, tros ha sin grund i det gamla bondesamhället. Andra halvan av sommaren och höst ägnades åt skörd och höstsådd. Sen kom slakten och julen. Därefter nångång lugnade det ner sig så pass så bonden hann ut och beskära frukten också, innan vårens arbete på gården började.

 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Karin B
Det verkar ju logiskt det där med skörden osv.
 

Artiklar från Familjeliv