Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annelie och Jimpa och alla andra (ENKÄT)

Skrivet av Kiddan zon 2
Om det här med trädgårdsintresse och ålder som vi diskuterade nedan, vi kanske inte längre är så "unga tjejer" som vi tror *fniss*. Men säg inget högt ...

Skämt och sido, nu är det väl dags för en enkät:

1. När började du intressera dej för trädgård?

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?

5. Hur gammal är du?

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
Svar på tråden: Annelie och Jimpa och alla andra (ENKÄT)

Åååh en enkät!

Skrivet av  Amandas mamma
1. När började du intressera dej för trädgård?
# Sex år sedan ungefär.

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
# Japp, 3000 kvadratmeter som jag haft i sju år. När vi flyttade hit var den minimerad till några Krolliljor, Funkia och en grästuva samt en massa urgamla fruktträd. Zon 3-4 i Småland.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
# Just nu är jag inte lika engagerad som jag var tidigare, eftersom vi vill flytta. Men stort är det nog ändå. Det tar i alla fall upp stora delar av min fritid.

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
# Vi vart med tomt och den såg dötrist ut när vi köpte den. Började så lite vanliga blommor första året, men halkade sedan in på frösådd på ett bananskal och vart såld på ämnet.

5. Hur gammal är du?
# 33

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
# Nja, jag tror ite att det går att hålla ett intresse igång av "fel" anledning. Antingen är man intresserad och utvecklar sin hobby eller så säger man att man är intresserad och avslöjar sig kapitalt när inget händer med trädgården.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
# Jag är med i STA och går på många av deras föreläsningar. Jag pratar med "gamla rävar" för att lära mig det som glömts bort med tiden. Jag går på mässor, andra föreläsningar, köper tidningar och böcker. Nätet är en självklar källa när jag letar växter. Är dessutom med på flera maillistor och diskussionsgrupper både här och i utlandet.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
# Jag har Liljor och Fuchia som min specialitet. Sedan sår jag som sagt var mycket, framförallt prenner.
 

Ååå - en enkät *slår ihop händerna av förtjusning*

Skrivet av  Anneli, zon 3-4
Här kommer mina svar:

1. När började du intressera dej för trädgård?
Vet inte riktigt. När jag flyttade hemifrån tror jag, ungefär samtidigt som heminredningsintresset vaknade. Fast på den tiden var jag ju hänvisad till balkongen. (Men förkultiverade och stod i gjorde jag. *s*)

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
Japp!!! Äntligen! Varje vår, när det ryckt i odlartarmen har jag känt ett enormt behov av att nån gång få en egen trädgård. I juli har jag haft den i tre år. Klimatmässigt är det zon 3-4. Ligger precis på gränsen. Geografiskt är det mitt i Västmanland, ca 3 mil norr om Mälaren.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
Intresset är stort!!! *S* Tiden att förverkliga idéer är desto mindre :-(

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
Jag tror det är min mormors förtjänst. Hon är idag 90 år, men håller fortfarande på och påtar i den mån hon orkar. Men på den tiden hon var riktigt i farten (på 50-talet nångång) vann hon tävlingar av typen: Finaste blomsterrabatten på orten och sånt. *s*

5. Hur gammal är du?
34 (f 67)

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
Definitivt.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
Tidningar, böcker och erfarenhetsutbyte - här t.ex.


8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
Skulle vara ogräs då! *asg*
Nej, jag har inget specialintresse - ännu....
 

Enkätsvar

Skrivet av  Jennie, zon 2-3
1. När började du intressera dej för trädgård?

Har varit intresserad sedan barnsben. Tyckte det var kul att vara med föräldrarna och hjälpa till oavsett om det gällde platering på balkongen eller på lantstället.

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?

Ja trädgård är väl lite för mycket sagt än så länge. Vi har byggt nytt och flyttade in för 1,5 år sedan. Tomten är på dryga 1000m2. eEn liten gräsplätt och en mindre rabatt fick vi till förra året men i år är det dags att plantera på allvar.
Vi bor i södra Stockholm, zon 2-3.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
Stoooort!

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
Det kommer nog hemifrån (se fråga 1)

5. Hur gammal är du?

Blir 34 i sommar

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
Ja det har nog varit det men det känns lite som kulmen är nådd.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?

Böcker, tidningar och mamma!

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)

Nej, men jag tycker det skall vara en balans i trädgården, dvs jag gillar när träd, buskar och perenner etc blandas och får harmonisera med varandra.
Jag tycker också om växter som har ett skönhetsvärde i mer än bara blomningen, tex vackert bladverk, vackra höstfärger etc

/ Jennie
 

Mina svar

Skrivet av  Heeph
1. När började du intressera dej för trädgård?
• För sex år sedan ungefär

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
• Ja, i tre år. I zon 1.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
• Varierar! Mycket stort de första åren, minskade lite pga tidsbrist när jag fick barn, men börjar växa igen (trots - eller pga - att jag är gravid igen...).

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
• Uppvuxen på landet. Men intresset vaknade när jag bodde i lägenhet i Stockholm... Många i bekantskapskretsen lovordade denna hobby, och när jag väl stoppat fingrarna i jorden var jag fast.

5. Hur gammal är du?
• 35

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
• Att döma av upplagesiffrorna för alla trädgårdstidningar osv så är det nog det.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
• Allt ovanstående. Men min mormor är en guldgruva, hon kan verkligen allt.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
• Först var det udda grönsaker, gamla sorter, ffa många sallads- och kålsorter. Absolut inga blommor. Nu är det nästan tvärtom, min trädgård är full av snäckor, nämligen, så grönsakerna känns inget kul att äta... Men jag odlar lite sallad och ätliga blommor. Har en riktigt gammaldags kultur-trädgård, är väldigt intresserad av äldre arter.
 

Mina svar

Skrivet av  CeciliaD
1. När började du intressera dej för trädgård?
*Mer eller uppvuxen med trädgård/växt intresse

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
*Ja egen trädgård sedan ett år tillbaka. Ligger i Dalarna zon 4-5

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
*Någonstans mellan stort och mellan. Önskar att jag hade mer pengar och tid!

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
*Uppvuxen på landet, vi barn fick hjälpa till mycket i trädgården

5. Hur gammal är du?
*28 snart 29

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
*Ingen aning

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
*Internet mycket men jag använder gärna böcker och pratar med andra intresserade

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
*Inte ogräs! Annars inget speciellt.
 

Ullet svarar med förtjusning också!

Skrivet av  Ullet
1. Det vaknade totalt när jag fick arbete på en handelsträdgård hos en jätteduktig och proffsig trädgårdsmästare. Tror det var 1992.

2. Har egen trädgård, dubbla tomter (jättestor men trist fn) Ligger i ett samhälle strax utanför Skellefteå, zon 5. Jag har bott här sedan 1996.

3. Jag har nog ett stort intresse, tror jag att andra skulle säga.

4. Just för att jag jobbade men också att jag är en sån där bohemtyp som struttar runt och lyssnar på blommor och luktar på fåglarna. *s* Gillar djur o natur, lukten av kossa och fuktig jord har i urminnestider gjort mej salig och fånigt leende!

5. Jag är en vällagrad -68, med en aromatisk bouquet och en eftersmak av lavendel och gammal hästskit....
( både romatisk och gammal hästtjej)

6. Ja, de säger det.... Jag är gärna inne om det behövs men jag skulle gräva i jorden ändå. Kan lika gärna vara ute!

7. Internet, kurser, böcker, tidningar, "intuition" är inte att ta lätt på, kunskaper från trädgårdmästerier osv.. Jag tar in allt jag får plats med på min fysiska hårddisk..

8. Jag gillar gamla växter, frodiga perenner som väller fram. ( Ingen japanska minimalism här inte). Egentligen är jag mest intresserad av färg o from i trädgården och att odla fram växter. Försådden är det jag gillar bäst.
Engelsk lantromantik är jag svag för och jag vill ha en trädgård som är naturlig men ändå tuktad.
 

Kiddans svar

Skrivet av  Kiddan zon 2
1. När började du intressera dej för trädgård?
Sommaren 2000 (!)

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
Ja, 1600 kvm, zon 2 Tullinge, södra Stockholm.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
Mellan - Stort! Det är ju så kuuuul!

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
Jag är från Kiruna och där växer bara dvärgbjörk. Min familj är inte intresserade av trädgår. Blev med tomt och förstod att detta är KUL! Jag är en person som engagerar mej i det jag är intresserad av så nu kör jag i 180 *s*

5. Hur gammal är du?
33 år
6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
Jag tror det.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
Tidningar, böcker, internet - allt jag ramlar över. Har dock inte så många "experter" (förutom er) - in real life - att fråga.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
Jag är överallt och intresserar mej. Tror dock att rosor kommer att fånga mitt intresse speciellt. Gillar klematis starkt också! Ännu är inte perenner min starka sida, jag bygger ju upp min trädgård från början (nybyggt hus och tomt) så det får vänta. Nu bygger jag väggar, tak och golv.
 

Margis svarar (gammtanten...)

Skrivet av  Margis
1. När började du intressera dej för trädgård?
Ca 20 år sedan, mest grönsaker då.

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
Ja (eller tja... hyr ju huset). Drygt 5 år. Cirka zon 4, i Västra Götalands län, nära Norge.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
Mellan - är inte intresserad/kunnig om allt.

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
Ärftligt påbrå? Det är kul & håller en i form.

5. Hur gammal är du?
40++

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
Absolut.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
Internet, härinne, "Gröna rum".

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
Lökväxter till våren samt grönsaker.
 

Kia svarar också

Skrivet av  kia zon 5
1. När började du intressera dej för trädgård?

* Det började ungefär för 10 år sedan, när jag var i 25 års åldern....och intresset har ökat gradvis.

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?

* vi har eget hus och trädgård sedan 4 år. Vi har även en sommarstuga ute på en ö nära där vi bor, och där har vi också lite som växer. Vi bor i zon 5, utanför Umeå.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?

* jag är mycket intresserad av trädgård, det blir bara "värre" för varje år.

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?

* Mamma har "smittat" mig.

5. Hur gammal är du?

* Jag är 36 år.

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?

* Javisst är det.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?

*Tidningar, mamma och min granne.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)

* Jag gillar rosor och perenner. Min dröm är att ha ett växthus. Jag älskar också Stenar....

 

Petra svarar:

Skrivet av  Petra
1. När började du intressera dej för trädgård?
* Har alltid gillat det..Men mest nu när vi köpte hus i juni-01

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
*japp vi har en på 1650kvm. vi bor i Västmanland zon 4 (5)

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
*Mellan...

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
*Mammas trädgård är JÄTTEFIN!!! Alla som går förbi gillar den :O) Det var en handelsträdgård som ville ha den som visnings gård :O)

5. Hur gammal är du?
* nyss fyllda 26

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
*ja det tycker jag!

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
* Andra internet & tidningar

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
* Nej.....men jag tror att just ogräs har ett STORT intresse av mig ;)
 

Achillea svarar

Skrivet av  Achillea
1. När började du intressera dej för trädgård?
¤ Har varit intresserad av allt som växer så länge jag kan minnas

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
¤ Ja, äntligen har jag fått en riktigt stor trädgård, ca 4000m2 :o) Flyttade dit för 2 månader sedan, men hade trädgård innan också. Zon 2-3.
3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
¤ Vi får nog säga *stort* där!

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
¤ Från mamma; hon har alltid odlat och jag har varit med sedan jag var väldigt liten.

5. Hur gammal är du?
¤ 30 år

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
¤ Ingen aning!

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
¤ Alla nämnda sätt. Har dessutom arbetat på örtagård några somrar.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
Grönsaker och läkeväxter, eftersom jag är vegetarian o häxa ;o)
 

Helena zon 3 svarar

Skrivet av  Helena, zon 3
1. När började du intressera dej för trädgård?
SVAR: Har sen tonåren gillat att påta lite i mina föräldrars trädgårdar, men inte så där så jag visste vad saker å ting hette.

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?
SVAR: Vi flyttade in i radhusliknade lägenhet 1/12-01 och den har trädgård på baksidan och rabatter på framsidan. Vi bor i Västerås, zon 3.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
SVAR: Nja, mellan då...jag vill ju kunna allt men kan ju nästan ingenting. Men jag hoppas jag kan fixa ordning på trädgården i sommar med hjälp av er och föräldrarna :)

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
SVAR: Varför?
Jaaa..kanske ett arv från mor å far.

5. Hur gammal är du?
SVAR: Fyller 31 i sommar.

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
SVAR: Nej det tror jag nog inte.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
SVAR: Internet först och främst. Sen har jag lånat mängder av böcker från päronen + att jag tjatar på alla jag tror vet något.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
SVAR: Hehehe..hittils att gräva upp buskar och rabatter!
 

TP svarar

Skrivet av  TP

1. När började du intressera dej för trädgård?
Vet inte riktigt... Som barn avskydde jag att hjälpa till i trädgården, särskilt att plocka vinbär och rensa ogräs...
Jag tror att det var för ca. 6-8 år sedan som det började klia i fingrarna på allvar.

2. Har du en egen trädgård? Ja

Hur länge har du haft den? 1 år

Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet? På gränsen mellan zon 1-2 - utanför Göteborg, mot inlandet.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?
Jag mäter det i att jag älskar blommor och tycker att det är kul att se vad som tar sig och gillar utmaningar och lite ovanliga projekt. Dessutom blir jag urförbannad på rådjuren när de är och plundrar i trädgården...

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?
Jag tror att det är genetiskt. Det ligger i släkten, framförallt på min mors sida.

5. Hur gammal är du? 33

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?
Det är det nog, men det är inte därför jag är det =D

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?
Jag är trogen prenumerant på Allt om Trädgård och byter erfarenheter framförallt med mina föräldrar och syskon.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)
Blommor framförallt.
Dessutom har jag skaffat mig en vinstock, odlar pumpor och i år skall jag prova änglatrumpeter!
 

Mina svar

Skrivet av  Jimpa zon 2
1. När började du intressera dej för trädgård?

* När vi flyttade till eget radhus för 4 år sedan. Då kunde jag inte ens skilja på en pensé och en pelargon.

2. Har du en egen trädgård? Hur länge har du haft den? Vilken zon ligger din trädgård i/var i landet?

* Vi har en jättestor trädgård på 288 kvadratmeter ;-) i en Stockholmsförort, Zon 2. Tror dock att vi inte har mer än kanske zon 4 på framsidan, för där har knappt en endaste vårblomma tittat upp ännu. Jag har även mutat in delar av mina svärföräldrars trädgård på deras landställe, också i zon 2 (mälardalen). Där är det främst trädgårdslandet jag huserar i, eftersom vi inte har plats för något sådant på vår egen jättestora tomt. Det tog dock nästan hela förra sommaren att bara rensa bort ogräset, så odlingarna blev lite skrala, men potatis, sockerärter, vinbär och hallon blev det i alla fall.

3. Hur mäter du ditt trädgårdsintresse? Har du ett stort, mellan eller litet intresse för trädgård?

* Jag är nog lite "periodare", men generellt mellan-stort-stort intresse tror jag. Det får dock stryka på foten i år, då vi väntar ett tredje barn i juni.

4. Varför fick du ett trädgårdsintresse?

* För att vi flyttade till radhus. Tomten var närmast en "skog", pga alla buskar och träd som planterats när huset byggdes 20 år tidigare. Nu finns nästan inget av den "gamla" trädgården kvar.

Vi bodde i villa när jag var liten och jag fick ett eget trädgårdsland, men det var dessvärre inget som väckte mitt intresse då. Tyckte mest att det var tråkigt att rensa ogräs, avskydde alla småkryp och tyckte inte heller om grönsaker (dvs skörden) på den tiden. Jag tror att intresset egentligen kom när barnen kom, först då fattade jag charmen med att se något växa under ens händer.

5. Hur gammal är du?

* Fyller 37.

6. Är det "inne" att vara trädgårdsintresserad?

Jag tror alltid att det varit inne, men det har nog blivit mer utbrett och jag tror att utbudet av trädgårds saker (fröer, plantor, krukor mm) har ökat och delvis drivit på. Sedan tror jag även att jag kommit in i en ålder då många brukar börja intressera sig för trädgård, så det är svårt att avgöra.

7. Hur lär du dig mer om trädgård? Tidnignar, böcker, internet, muntligt med andra intresserade, etc?

* Allt ovanstående! När det finns tid. Oftast är det ju en sak åt gången man intresserar sig för, och då tar man reda på allt om just det. Nästa gång är det en annan sak man vill ha reda på.

8. Har du något speciellt intresse i trädgården (ex rosor, klematis, grönsaker, ogräs, etc)

* Jag älskar att driva upp plantor, se hur de växer och artar sig. Misslyckas i.o.f.s. ibland, men inte tillräckligt ofta för att ge upp. Första åren var det bara blommor som doftar jag gav mig på, men det blev lite begränsande så nu blir det även andra sorter.
 

Artiklar från Familjeliv