Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*pinsamt*

Skrivet av Petra
Just för en halvtimme sedan gick jag ut med en tallrik lunch...sitter på baksidan & ser att granntanten står & plockar ogräs på min sida av den gränsande häcken. Där växer det kirskål inuuti..jag har gett upp att rensa där.. den fyller ju ut ganska bra där det är glest i häcken :O) Men hon står alltså på min sida & rensar..*pinsamt*
vad gör man? Skall jag åxå börja rensa eller????
Svar på tråden: *pinsamt*

Varför i allsinadar står hon på din sida och rensa

Skrivet av  *
Herregud att det ALLTID ska finnas kärringar som ska visa vad de tycker om andras sätt att hantera sin trädgård. Har du inte rensat där förut för att du inte tycker att det behövs, så tycker jag att du ska strunta i det nu också.....
Tycker inte det är ett dugg pinsamt, hon får väl sköta sin tomt som hon vill och du sköter din..... :-)
Nu får du ju hjälp dessutom & det är ju bra!!!! HAHA
 

hihi!

Skrivet av  Petra
Ja hon pratade sen & talade om att hon gjort detta för att hon tyckte det var "hennes" häck...
 

Jag hade skickat iväg tanten!!!

Skrivet av  Jessica
Jösses, snacka om intrång! Jag hade nog frågat lite undrande varför hon inte håller sig på sin sida. Visserligen är det inte roligt att stöta sig med grannarna, men någon måtta får det ju vara!
 

Kan det inte vara så...

Skrivet av  Fröken Fräken försöker medla...
att det är deras häck? Jag vet ju ingenting om hur ni bor eller hur länge ni har bott där, men det kan kanske vara så att häcken är deras och att hon tycker att det är hennes skyldighet att hålla ogräsfritt även på din sida fast hon inte kommer åt ifrån sitt håll?
(Oooops, vilken lång mening det där blev då... Här har vi ordning på kommateringen, minsann!)
 

Hej!

Skrivet av  Petra
Ja hon talade om att denna häck fanns när hon flyttade in....1973. & vi flyttade hit förra sommaren.. Hon tycker att den är hennes.. Men det gör ju inget om hoon låter bli det på min sida för det stör inte! :O)
Tanten är...82!!ÅR!!!! Hon borde bara tat lugnt men men :O)
 

Mina tidigare grannar (jag har flyttat...)

Skrivet av  Neaten
Vid mitt tidigare hus hade grannarna och vi rabatter som gränsade till varandra.
De är pedanter, det är inte vi, och vi har inte så många timmar på dygnet som skulle behövas....
Med andra ord var det en väldig skillnad på våra rabatter....
Ofta ofta rensade granndamen på min sida av rabatten också
Jag brukade tänka: Tack snälla du, och va duktig du måste känna dig nu....
Jag antar att de mådde väldigt bra av att ha så mycket finare i sin trädgård än vad vi hade!
 

Jag vet inte jag...

Skrivet av  myself
Tror inte att det behöver vara så.

Vi delar också häckar med två grannar och ingen av dem gillar att rensa. Det stör inte mig ett dugg, men när jag ändå är ute tycker jag att jag lika gärna kan rafsa bort ogräset i våra gemensamma häckar också.

Brukar oftast göra det när de andra grannarna inte är hemma, just för att de inte ska tro att det är någon slags pik (ängsligt, eller hur?), men inte väntar jag mig att de ska tacka mig heller. Tycker bara att jag sköter mina buskar.

Samma sak är det med gödningen av buskarna. Ingen annan granne tycker att det är så viktigt, så då slänger vi på lite gödning/kompostjord på våren, när
vi ändå lägger ut på resten av tomten.

Fast jag skulle inte drömma om att klafsa in på grannens tomt för att rensa. Det är ett övertramp, både bildligt och bokstavligt.

Vill grannarna rensa våra gemensamma buskar, så kan de väl göra det, men vill de det inte, är det upp till dem.

Omvänt gäller också att vill jag sköta rensning/gödning/klippning etc, så är det väl upp till mig och jag har inget att beklaga mig över. (Fast vill jag klippa någonting, frågar jag förstås alltid.)
 

Apropå vad jag skrev ovan:

Skrivet av  myself
TÄNK om jag rensat bort något gammalt arvegods till växt som grannarna vårdat i sina buskar!!!

Jag är ju inte så värst pålitlig i mitt rensande, menar jag!
 

Javisst!

Skrivet av  Neaten
Det var skönt att få hjälp med rabatten ibland, men det dåliga samvetet över att inte hinna med som man vill blommar ju upp sådant vid såna tillfällen, därför kommer såna tankar upp för att skyla över....
 

dåligt samvete

Skrivet av  katrin74
jag har det inte riktigt likadant, men mina grannar slänger gärna menande blickar in i vår trädgård som inte alls är lika fin som deras, men är man pensionär med trädgård som intresse så är det ju inte konstigt att man har en fin trädgård. Vi har ju inte den tiden.