Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå att rensa ogräs...

Skrivet av myself
Minns någon hur jag skröt om min maskrosfria gräsmatta? Jojo, det är visserligen ingen lögn, men det har sina faror att rensa flitigt...

Väntade ivrigt på mina vita sippor och såg nöjt hur de växte och fick knoppar. Under tiden rensade jag noggrannt bort det envisa ogräset runt mina fina blommor.

Häromdagen slog så en "sippa" ut - gul...Den ska vara vit och denna färgvariant berodde _inte_ på någon slags mutation utan på trädgårdsklåparens rensningsmiss. Vem som är trädgårdsklåpare? Tja, jag kanske?

Börjar tycka det nu, när jag också insett att jag rensat bort en stor del av de frön jag sådde på friland tidigare i våras......men de SÅG ju ut som ogräs och det ÄR så lätt att glömma var och vad man kastade ner i jorden, när det blir på många ställen.
Jag var ju så säker på att min arma hjärna lagrat alla fröplatser, men icke!

Tror jag lägger ner rensandet ett tag innan jag utrotar någon annan växt jag gillar... (Fast det gula ogräset fick iaf gott om plats att växa på! Jag t.o.m. försåg det med gödning - tänk så snällt!)
Svar på tråden: Apropå att rensa ogräs...

*hihihi*

Skrivet av  karo
Jag gjorde nåt liknande med en fin och frodig planta i mitt stenparti för några år sedan. Jag hade petat ner lite av varje i jorden och hade stort sjå med att försöka komma ihåg vad just denna yviga växt var. Nyfiket såg jag fram emot dess blomning. Jag vattnade och putsade och vårdade ömt. I slutet av sommaren började misstankarna gro: Jag hade närt en parasit vid min barm! Ogräset hade tagit över nästan hela stenpartiet med sin frodiga grönska, de andra plantorna kämpade vilt för att få ljus och luft. Och den hade jag fjantat för en hel sommar...
 

Så gulligt av dej, att göda ogräset...

Skrivet av  Ullet
Jag kör med Weedwarriors... Vilket överlever längst, ogräset eller plantorna. I ena ringhörnan står Micke Dubois och i andra jag. Jag hejjar på plantorna, han på ogräset.
Det utspelas fruktansvärda närkamper mellan kirskål och gullviva, det flyger mygg och annan ohyra mellan husväggarna när maskrosen tar en nacksving på löjtnantshjärtat. Humlorna sitter på Volvons framspoiler och viftar med vita flaggan..magra av svält för blommorna är så i tagen att de inte ens får ut en droppe nektar....Blodet flyter (växtsaften då) flyter i strida strömmar ut i dagvattenbrunnen, mina barn har livvaktsbeskydd när de går över gräsmattan, min man iklädd hölster a la Clint Eastwood, med ogrässprutan i högsta hugg... Men spännande är det.........
 

Jasså?

Skrivet av  Birgitta
Då är det i alla fall NÅGOT som har börjat växa hos dig däruppe i norr... *S*
 

TACK du!!! Men en sak ska du veta,

Skrivet av  Ullet
att här uppe där solen ALLTID skiner så växer maskrosorna i manshöjd. De går inte att skilja från solrosorna! *sådetså!!*
Även om det är så kallt på somrarna att vi tar på Helly-Hansen bikinin med polokragen, så har vi ändå solbränna på hakan och pannan. ( där skoterhjälmen slutar ) *ser trotsig ut*
Jag är inte heller avundsjuk... *ljuger så det stänker* utan lite lätt missunnsam.... *lix bah'*

Sen har min mamma sagt åt mej att inte bry mej om såna som retas. *trular med munnen* Så nu visar jag dej att jag inte bryr mej.
---------------------------------------trallallallalla-----------------visslar-----------------------------------petar naglarna---------------------------- såja, har du förstått nu att jag inte bryr mej? *inte barnslig alls, näe, nästan inte alls*
 

Na-na-na-na-na-na

Skrivet av  Birgitta
Du har inte sallad, na-na-na-na-na-na...

Fast vet du vad, jag är lite avis på era mycket längre sommardagar... trot eller ej... *S* Den skånska längden på sommaren ihop med den norrländska längden på dygnen vore väl en tjusig mix!!??
 

Måste le

Skrivet av  lisab1
Ursäkta mitt intrång....Men jag kanske återkommer.....Min son satt fina raka rader av ringblommor en sommar.....när augusti kom var det fortfarande fina raka rabatter.....men komposten var översköljd av vackra gula och oranga blommor.....
Raderna var ogräs....Men ett ovanligt vackert ogräsland...
Den gången var det inte jag.....Men jag kan oxå
 

GRRRRRRRRRRRR!

Skrivet av  myself
Jag ser att ni behagar skämta om mina allvarliga problem i täppan! Ni är säkert bara avundsjuka på min maskrosfria gräsmatta, så det så!

Fast inte ens det stämmer nog längre. Har varit rejält risig i över två veckor nu, trots att jag gjort allt jag kan för att leva som vanligt, men nu kör jag med rejäl bihåle-,ögon och öroninflammation SAMTIDIGT, så maskrosrensandet ligger långt ner på prioriteringslistan, kan jag säga! Jag skulle väl knappt se om det är gult eller grönt i gräset, än mindre kunna böja mig hotfullt över mina fiender maskrosorna... Gissar alltså att de står därute och hånskrattar gulare än någonsin, nu när de fått chansen.

Fast tur i oturen är att nu får mina andra perenna växter en chans att visa hur de ser ut innan jag rensar bort dem också!
 

Artiklar från Familjeliv