Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blomman för dagen

Skrivet av M
Vi, mina barn och jag, har i sommar haft en blomman för dagen klättrandes i köksfönstret och den har varit till stor glädje för oss. nu skulle jag vilja ha tips på något annat klättrande som vi kan odla i fönstret i vinter. Vi har köpt roliga små spaljeer att ha i krukor.

Tacksam för tips.
Svar på tråden: Blomman för dagen

Hmm..

Skrivet av  Magda zon 1
Blomsterbönor kanske (heter de så?). Och Törnrosas kjortel. De är jättefina.
Jag har haft Blomman för dagen ute i år, en vit sort med lila strimmor. Den är gigantiskt stor nu, täcker en hel vattentunna och växer i en skogsklematis säkert tre meter högt. Superfint, det ska jag ha nästa år också.
 

Fråga

Skrivet av  Zandra
Har ni köpt "blomma för dagen" som planta eller som frö (för det är väl ingen lök)? När planterade ni den och var fick ni tag i den? Håller på att leta slingerväxter till nästa sommar.
 

Fick våran

Skrivet av  M
från dagis som liten planta men de hade nog satt frö.
 

jag har

Skrivet av  Petra
alltid tagit fröna från mina blommor & satt dem våren efter!
maila mig så kan jag posta några frön om du vill, du kasnek har nåt jag vill ha ;)!

[email protected]
 

En till fråga

Skrivet av  Flugan
Tyckte det lät smart det där, att den täcker en hel vattentunna. Har du planterat den där "med flit" för att den ska dölja vattentunnan, eller? Behöver den stöd för att klättre uppför vattentunnan?

(Jag har en kompost med grönt galler som jag skulle vilja dölja mha klätterväxter nästa är. Tror du det kan gå?)
 

Ja, med flit.

Skrivet av  Magda
Jag gjorde ett litet galler av grenar upp mot tunnan och lite runt om, sedan täckte plantorna gallret ganska snabbt. Jag satte frön i två stora krukor ganska tidigt, de fick sedan stå i en kallbänk och gro. Superlättskött. Ett kompostgaller borde väl vara idealiskt tycker jag.
 

Jag får testa nästa sommar!! IMT

Skrivet av  Flugan
.
 

Artiklar från Familjeliv