Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

200 lökar???

Skrivet av Mumin
i november fick jag två förpackningar med blandade vårlökar från "Hus och hem" (=extra vid prenumeration).
Jag hade ingen vidare lust att krypa i leran i novembermörkret, och nu har jag ju återupptäckt lökförpackningarna. Kan man göra något annat med dem än kasta??? Det är ju ganska varmt här i Stockholm just nu, men jag orkar verkligen inte att gå ut och plantera lökar. Tips??!! Tack!
Svar på tråden: 200 lökar???

Har lite svårt att förstå

Skrivet av  Lisa
hur det skulle kunna bli något om du inte orkar plantera dem? Du kanske kan göra en smaskig tulpangratäng, eller färga kläder med dem?
 

gratäng låter gott!! (imt)

Skrivet av  Mumin
...
 

Plantera i vår!

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
I våras slängde jag ner ett gäng lökar i jorden som var både gamla och några hade till och med möglat. Men det blev en hel del blommor i alla fall! Så lägg dem på en torr frostfri plats och plantera då tjälen gått ur jorden. Blir det så blir det, annars kanske det blir nästa år!
 

Håller med Fia.

Skrivet av  Calle (f)
Ta och gräv ner dom så fort tjälen gått ur så pass att du klarar att gräva. Det blir säkert nåt av det och som Fia skriver så kommer det nästa år annars. Själv så letar jag gärna växter i komposthögar, på soptippar, i fyllnadsmassor t ex. Då har man ju ibland ingen aning om vad det är man har hittat men jag brukar gräva ner det och se vad det kommer upp. Det brukar faktiskt bli nåt av det mesta.
 

tack!

Skrivet av  Mumin
det kanske blir något av dem, även om man planterar först på våren. Jag tänkte att man kan kanske även testa med att stoppa några lökar i en kruka och ha inomhus.