Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

advokado

Skrivet av advokado älskaren
hur gör man jag bara älskar dessa goa saker men skulle gärna vilja plantera kärnan vad skall jag tänka på?
Svar på tråden: advokado

Snitta kärnan

Skrivet av  Malva
Hej
gör ett snitt i kärnans bott och topp. Plantera med den spetsiga delen uppåt och låt halva kärnan vara över jord. Trä över en plastpåse med hål i för att säkerställa att fuktigheten behålls. Lufta ibland så att det inte möglar, sedan är det bara att vänta på att kärnan ska gro!
När den växt sig några decimeter hög kan du beskära den i toppen för att få en lite mer grenad planta.
Lycka till!
 

Så här...

Skrivet av  Jejja, zon 6
har jag gjort. Jag har odlat avokado två gånger. Båda gångerna gjorde jag ett kryss i botten av tjocka delen på kärnan och ställde kärnan över ett snapsglas med vatten. Detta gör man för att roten snabbare ska komma fram. Kärnan ska inte ta i vattnet, utan bara hänga precis över vattenytan, annars kan den mögla.

Efter någon vecka (eller ett par veckor, minns ej exakt) har en ganska lång rot växt ut. Då planterar man kärnan i en kruka så att en tredjedel av kärnan sticker upp ur jorden. Ganska snart spricker kärnan upp och en stam växer upp.

Om man vill kan man bara låta stammen växa rakt upp, då grenar den sig inte, utan blir bara som en stam med blad. Annars kan man toppa den när den är 1 dm, och när den växt 1 dm ovanför första toppningen toppar man igen osv.

En gång lät jag min bara växa rakt upp (blev finast) och en annan gång har jag toppat. När jag toppade fick stammen en liten gren ut åt sidan som växte mycket långsammare än resten och inte alls blev fin. Men man kan ju prova sig fram. Sätt gärna två kärnor och toppa bara den ena, så kan du spara den som blev finast sedan.

När jag glömde vattna min "en" gång torkade den ihop och fick ohyra. Då kapade jag ner den till ca 2-3 cm ovan jord. Då växte tre nya stammar upp från sidorna på "stubben". Denna gång växte stammarna ganska långsamt och efter att jag missat någon vattning igen torkade den och jag kastade bort den. Avokado verkar vara rätt så känslig om den inte får vatten nog ofta och hålls ganska jämnfuktig.

Lycka till!
 

då var det kört för min del

Skrivet av  Charlotte
jag blev så glad när jag såg att någon mer undrat över samma sak som jag. men tyvärr är jag hopplös på att komma ihåg att vattna mina stackars växter. Lustigt...inomhus dör allt för mig, men i trädgården klarar jag det mesta jag försökt...
 

Artiklar från Familjeliv