Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Häcktips

Skrivet av Eva A-son
Har en liten radhusträdgård och vill plantera en häck som blir c:a 2m hög och 5m lång. Den bör helst inte bli alltför vid och ta upp hela gräsmattan. Skulle vilja ha nåt som blommar och gärna doftar lite gott när jag sitter i solen och lapar (drömma kan man juh *ler*). Ni verkar superduktiga på sånt här, har läst på en del sighter men jag blir inte riktigt klok på vad jag ska välja?

Svar på tråden: Häcktips

häggmispel!

Skrivet av  Lisa zon 6&7
som vanligt tipsar jag om den.... Blommar och doftar ljuvligt, är lättskött och tät kan bli h ö g om man inte klipper den men det väljer du själv... vansinningt vacker på hösten med röda blad...
 

fråga

Skrivet av  Eva A-son
Har hört att häggmispel blir stor och ser skräpig ut?

Fast bilderna jag hittade nu när jag sökte var ju fina förstås...
 

Finns många

Skrivet av  Skrållan zon 5
i vårt villaområdet som har häggmispel och förutom våra misskötta,felplanterade och bortglömda buskar, så är alla häckar fina. Finns några som har en häck som är flera meter hög, säkert en 4 meter om inte mer.
Men häckars höjd beror ju på hur högt man klipper dem.
De är vackra på våren då de blommar, fina på sommaren och har vackra höstfärgade blad.

Däremot skulle jag inte rekomendera att plantera dem utmed infarten som fd ägarna till vårt hus gjort.
De har satt 5 st buskar längst med plattläggning från uppfart till entren på huset.
Häggmispel får blåa bär på hösten. Inte kul att ha fulla plattorna med blåa bär som ger lila bärsaft då man trampar på dem!!!!
 

OK

Skrivet av  Eva A-son
då passar de inte hos oss heller, pga bären.

Det var kanske inte höjden jag tänkte så mycket på utan mer hur vid/bred/djup den blir. Har en väldigt liten tomt... Letar vidare, tack för infon!
 

Ja dom är lite missprydande

Skrivet av  Skrållan
men som tur var så ¨är dom visst helt ätliga, smakar bara inte så bra.
 

en till fråga (om nån orkar)

Skrivet av  Eva A-son
Hur är det med syren? Hur snabbt växer de till sig?
 

De växer långsamt

Skrivet av  Freddy
men den som väntar på något gott ....
 

Tyvärr

Skrivet av  Jennie, zon 2-3
så är det ju så att om du vill ha en häck som skall blomma så skall den ju vara friväxande, dvs den skall inte klippas och hållas särskilt mycket in för då blir det oftast inte så mycket blommor.
Dett gäller tex häggmispel, syren, hortensia, olika spireor etc.

Jag skulle nog istället satsa på tex en avenbok- eller ligusterhäck som kan hållas smal och sedan sätta en sk solitärbuste inne på tomten, tex en syren, hortensia, ros (finns många fina som blommar länge), shersmin, etc. Välj en sort som inte blir så stor.

/ Jennie
 

Jag brinner ju för

Skrivet av  Jost
buxbom...Fin tät och vintergrön. Kan formas helt som du vill. Växer dock långsamt. Så doftande blommor innanför.
 

roenspirea kanske?

Skrivet av  Lisa zon 6&7
är väldigt lättskött och blir inte så stor...
 

Artiklar från Familjeliv