Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Täcka/dölja liten ful stenmur

Skrivet av LL
Jag har en låg stenmur i trädgården, den har varit vit en gång i tiden, men är nu fruktansvärt ful. Ingen ide att måla, för den kommer att se likadan ut om ett par månader igen.

Nu skulle jag vilja dölja den (i väntan på att så småningom riva skiten) med någon slags växt. Var inne på murgröna, men är rädd för att den "drar iväg" och täcker halva gräsmattan så småningom. Finns det några små vintergröna buskar man kan sätta?

Muren är ca 30cm hög, och är helt ok uppepå om ni förstår vad jag menar. Det som behöver täckas/döljas är alltså framsidan på den, upp till kanten.

Några förslag? Jag bor i Luxemburg, så klimatet är väl ungefär som i Skåne. Om ni har förslag och kan namnet på latin så underlättar det när jag ska köpa växterna.

Svar på tråden: Täcka/dölja liten ful stenmur

vi har också en låg stenmur...

Skrivet av  Maria
som ska var vit och det blev den efter att vi varje år kör högtryckstvätten på den (ser nästan ut som ny då). Växttips har jag inga för det finns ju massor av vintergrönt som är sk låga eller marktäckande och som skulle passa in. Mitt förslag är att du tar dig till en handelsträdgård och talar om vad du tänker göra och hur många meter det rör sig om som du vill sätta buskar på och att det rör sig om sådant som ska vara minst 30 cm högt eller något högre så får du hjälp.