Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP... Jag har noll koll...

Skrivet av Hanna m Loke, Ophelia & Tiffanie
För det första... hur vet man vilken Zon man bor i? Jag bor i skåne. För det andra. JAg har fått ett gäng med krokus och påskliljelökar av svärmor men vet inte riktigt vad jag ska göra med dem... Plantera är väl det jag fattar men sen då? Var? Hur djupt? I rabatten? I kruka? När?
Snälla hjälp en totalt okunnig människa som gärna skulla vilja få lite fint i trädgården.
Tack på förhand.
Svar på tråden: HJÄLP... Jag har noll koll...

hmm

Skrivet av  Lisa zon 6&7
borde du bo i zon 1? Tror att Sverige indelas i 7 zoner från söder till norr räknat och att skåne är nr 1. Vet nån annan får ni gärna rätta mej... Varför man delar in i zoner är för att veta var olika växter/ blommor kan överleva/utvecklas osv Tror att du kan gräva ned dina lökar nu, under buskar träd går alldeles utmärkt men gräv dem inte f ö r djupt utan precis sp de täcks med jord.. lycka till
 

Måste man sätta under...

Skrivet av  Hanna m Loke, Ophelia & Tiffanie
... träd och buskar? Jag har tomma rabatter och inte ett enda träd eller buske så långt ögat når. Här är helt tomt...Nåt annat man ska sätta nu då i stället kanske?
 

tror jag inte...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
man sätter under buskar för att på våren ha de inte så mycket blad så solen når att skina igenom... I rabatter sätter man nog om man vill men jar tror att varför man sätter dem under buskar är för att säsongen på lökar är kort. Men jag är ingen expert.. fråga signe hon är bra på det mesta!
 

Du bor i zon 1, 2 och 3 :)

Skrivet av  71:an Nika
I Skåne finns tre zoner. Precisera lite var du bor.
 

Enligt kartan jag fick av flickerfly så...

Skrivet av  Hanna m Loke, Ophelia & Tiffanie
... är jag nog Zon 1 eller möjligen Zon 2. Lite svårt att se på kartan. Bor i Åstorp i Skåne. Du kanske vet vilket man är då?
 

här har du

Skrivet av  flickerfly bf 27/5?
en zonkarta.
http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/zonkarta.htm

På sidan finns även än länk till en mera detaljerad karta.
Lycka till.
 

Åhh tack så mycket :)

Skrivet av  Hanna m Loke, Ophelia & Tiffanie
Då ska vi se om jag kan lista ut vad jag bor i för Zon *s* Bor ca 2 mil norr om Helsingborg.
 

Artiklar från Familjeliv